Efforts to Improve Understanding of the Concept of Numbers 1-20 through the use of playing methods

Main Authors: Pratama, Fidya Arie, Fathurrohman, Fathurrohman, Susilo, Sigit Vebrianto
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Insania Publishing , 2019
Subjects:
Online Access: http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/12
http://arji.insaniapublishing.com/index.php/arji/article/view/12/11
Daftar Isi:
  • Learning activities in grade I of Elementary School require a seriousness in delivering learning material, because children aged in grade I of Elementary School still have psychological factors that are very unstable like children. Especially during mathematics lessons, students feel bored with mathematics, many students do not understand the material given. Based on these conditions the researcher tries to provide a mathematics teaching learning design that is oriented towards active, innovative, creative, effective, fun learning using the play learning method. In the first activity cycle, some students still seemed to pay less attention to learning activities, while some other students felt interested in participating in learning. Then after evaluating or reflecting the results are still many that have not reached the Minimum Completeness Criteria. After the activity in cycle I, the researcher corrected the deficiencies that occurred in cycle I. In cycle II the learning media was added and the learning process was packaged so as to attract students to be active in learning activities. The results of the second cycle were considered satisfactory. All students have been able to achieve the Minimum Completeness Criteria score. From the activities of cycle I and cycle II, it can be concluded that mathematics learning activities on the material of understanding the concept of numbers 1-20 in grade 1 elementary school can be increased by using the playing method. 
  • Kegiatan pembelajaran di kelas I Sekolah Dasar membutuhkan suatu keseriusan dalam menyampaikan materi pembelajaran, karena pada anak usia kelas I Sekolah Dasar masih memiliki faktor psikologis yang sangat labil layaknya anak-anak.  Apalagi ketika pelajaran matematika, siswa merasa jenuh dengan matematika, banyak siswa yang tidak mengerti materi yang diberikan. Berdasarkan kondisi tersebut peneliti mencoba memberikan suatu desain belajar mengajara matematika yang berorientasi pembelajaran aktif, inovatif, kreatif, efekktif, menyenangkan dengan menggunakan metode pembelajaran bermain. Diharapkan dengan digunakannya metode pembelajaran bermain dapat membantu kesulitan belajar siswa dan menjadikan suasana belajar mengajar yang menyenangkan, yang pada akhirnya dapat meningkatkan pemahaman siswa pada mata pelajaran matematika. Pada siklus kegiatan pertama, sebagian siswa masih tampak kurang memperhatikan kegiatan pembelajaran, sementara sebagian siswa yang lain merasa tertarik mengikuti pembelajaran. Kemudian setelah dilakukan evaluasi atau refleksi hasilnya masih banyak yang belum mencapai Kriteria Ketuntasan Minimal. Setelah kegiatan siklus I, peneliti memperbaiki kekurangan yang terjadi pada siklus I. Pada kegiatan siklus II media pembelajaran ditambah dan proses pembelajaran dikemas sehingga menarik siswa untuk aktif dalam kegiatan pembelajaran. Hasil siklus II dirasa sudah cukup memuaskan. Semua siswa sudah dapat mencapai nilai KKM. Dari kegiatan siklus I dan siklus II dapat disimpulkan bahwa kegiatan pembelajaran matematika pada materi pemahaman konsep bilangan 1-20 di kelas 1 Sekolah Dasar  dapat meningkat dengan menggunakan metode bermain. Siswa merasa senang mengikuti kegiatan pembelajaran.