Comparison Effect of Resin and Catalyst Against Fiberglass-Composite Tensile Strength Polyester For Ship Building Materials
Main Authors: | Alamsyah, Alamsyah, Hidayat, Taufik, Iskandar, Arif Nur |
---|---|
Format: | Article info application/pdf |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Departemen Teknik Kelautan Universitas Hasanuddin
, 2020
|
Online Access: |
https://journal.unhas.ac.id/index.php/zonalaut/article/view/10760 https://journal.unhas.ac.id/index.php/zonalaut/article/view/10760/5635 |
Daftar Isi:
- The use of fiberglass-based composites is often found in shipbuilding. However, the use of composites in the shipbuilding process does not yet have clear and standard quality standards regarding the ratio between the amount of resin and catalyst used. Meanwhile, the amount of use of resin and atalyst has an influence on the strength of the fiber-reinforced composite. This study aims to determine the effect of the amount of catalyst mixed into the resin on the tensile strength of fiberglass-polyester composites. The method used in this study is an xperimental method that uses a tensile testing machine by varying the amount of catalyst in the resin from 0.5% to 2%. In this study, the results showed that composites with a catalyst amount of 0.5% had a tensile strength value of 4.85 kgf/mm2, elongation of 2.43% and elastic modulus of 2.26 kgf/mm2. Composites with a catalyst amount of 1% had a tensile strength value of 5.02 kgf/mm2, longation of 1.71% and elastic modulus of 2.96 kgf/mm2. Composites with a catalyst amount of 1.5% had a tensile strength value of 5.49 kgf/mm2, longation of 1.97% and elastic modulus of 3.07 kgf/mm2. Composites with a catalyst amount of 2% had a tensile strength value of 4.97 kgf/mm2, longation of 1.62% and elastic modulus of 3.11 kgf/mm2. The tensile strength of fiberglass-polyester composites has increased in the amount of catalyst 0.5 to 1.5% and has decreased in the amount of catalyst 2%. The highest value of tensile strength is in composites with a composition of 100% resin and 1.5% catalyst.
- Penggunaan komposit berbahan dasar fiberglass banyak dijumpai dalam pembuatan kapal. Akan tetapi, penggunaan komposit pada proses pembuatan kapal belum memiliki standar mutu yang jelas dan baku mengenai perbandingan antara jumlah resin dan katalis yang digunakan. Sedangkan, jumlah penggunaan resin dan katalis memiliki pengaruh terhadap kekuatan dari komposit berpenguat serat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh jumlah katalis yang dicampurkan ke resin terhadap kekuatan tarik komposit fiberglass-polyester. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen yang menggunakan mesin pengujian tarik dengan memvariasikan jumlah katalis pada resin dari 0,5% sampai dengan 2%. Pada penelitian ini diperoleh hasil bahwa komposit dengan jumlah katalis 0,5% memiliki nilai kekuatan tarik 4,85 kgf/mm2, elongasi 2,43% dan modulus elastisitas 2,26 kgf/mm2. Komposit dengan jumlah katalis 1% memiliki nilai kekuatan tarik 5,02 kgf/mm2, elongasi 1,71% dan modulus elastisitas 2,96 kgf/mm2. Komposit dengan jumlah katalis 1,5% memiliki nilai kekuatan tarik 5,49 kgf/mm2, elongasi 1,97% dan modulus elastisitas 3,07 kgf/mm2. Komposit dengan jumlah katalis 2% memiliki nilai kekuatan tarik 4,97 kgf/mm2, elongasi 1,62% dan modulus elastisitas 3,11 kgf/mm2. Kekuatan tarik komposit fiberglass-polyester mengalami peningkatan di jumlah katalis 0,5 hingga 1,5% dan mengalami penurunan di jumlah katalis 2%. Nilai kekuatan tarik tertinggi terdapat pada komposit dengan komposisi jumlah resin 100% dan jumlah katalis 1,5%.-