Determinant of Financial Literacy and Self-Efficacy Towards Financial Behaviour Student of Senior High School, Purbalingga

Main Author: Anastasia Anggarkusuma Arofah
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: UNPERBA , 2021
Subjects:
Online Access: https://ejournal.unperba.ac.id/index.php/pjeb/article/view/11
https://ejournal.unperba.ac.id/index.php/pjeb/article/view/11/10
Daftar Isi:
  • Abstract Financial behavior has an important role for individuals, because it relates to the individual's ability to achieve predetermined goals. In managing finances, a person needs more than just financial literacy but must have confidence in his abilities. This attribute is known in the psychological literature as "self-efficacy". Using the survey on 150 senior high school students in Purbalingga Regency, financial literacy and self-efficacy being factor in affecting financial behavior. The result of research shows that financial literacy has a positive and significant contribution to financial behavior since the original sample value of 0.224 and the t-value of 2.420> 1.96. Self-efficacy has a positive and significant contribution to financial behavior with an original sample value of 0.256 and a t-value of 3.251> 1.96. Students with high financial literacy have good financial behavior, and students with high self-efficacy will be better in managing their personal finances.
  • Abstrak Perilaku keuangan memiliki peranan penting untuk individu, karena berkaitan dengan kemampuan individu untuk mencapai tujuan-tujuan yang telah ditetapkan. Dalam mengelola keuangan, seorang membutuhkan lebih dari sekedar pengetahuan tetapi keyakinan diri terhadap kemampuannya. Dalam konsep psikologi, keyakinan diri ini dinamakan self-effcicacy. Penelitian ini merupakan penelitian survey dengan melibatkan 150 responden pada siswa SMA Negeri di Kabupaten Purbalingga dimana literasi keuangan dan self-efficacy menjadi faktor yang mempengaruhi perilaku keuangan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa literasi keuangan memiliki pengaruh yang signifikan terhadap perilaku keuangan dengan nilai original sample 0,224 dan t-value 2.420 > 1,96. Kedua, self-efficacy memiliki pengaruh yang signifikan terhadap perilaku keuangan dibuktikan dengan nilai original sample  0,256 dan t-value 3.251  > 1,96. Siswa dengan literasi keuangan tinggi, maka perilaku keuangan tinggi dan siswa dengan self-efficacy tinggi akan lebih baik dalam mengelola keuangan.