ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA KELAS XI DALAM MENYELESAIKAN SOAL LOGARITMA DITINJAU DARI PRESTASI BELAJAR
Main Author: | Adawiyah, Sherla Salsabila |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Univesitas Dharmas Indonesia
, 2020
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://ejournal.undhari.ac.id/index.php/de_journal/article/view/128 http://ejournal.undhari.ac.id/index.php/de_journal/article/view/128/88 |
Daftar Isi:
- This study aims to analyze students' critical thinking skills in solving logarithmic questions in terms of learning achievement. The research subjects were students of class XI SMA Negeri 1 Mojolaban. Critical thinking skills are abilities that require students to be able to interpret, analyze, evaluate, and provide decisions or conclusions. Research is focused on critical thinking skills in solving Logarithmic problems. This study uses a qualitative approach with data collection techniques. Student achievement data were obtained from the Final Semester Assessment (PAS) document. Meanwhile, the data on students' critical thinking skills were obtained through tests. Critical thinking does not see the final result but the process carried out by students, how to interpret the questions until the decisions or conclusions are obtained. Based on the results of the study, the data obtained from the analysis of students' critical thinking skills on logarithmic material showed that 8 students were categorized as very high critical thinking skills, 10 students were categorized as high critical thinking skills, 2 students were categorized as moderate critical thinking skills, 5 students included the category of students with low critical thinking skills, and 5 students including the category of students with very low critical thinking skills.
- Penelitian ini terrfokus terhadap kemampuan berpikir kritis siswa dalam menyelesaikan permasalahan pada soal logaritma. Subjek yang digunakan untuk penelitian ini yaitu siswa kelas XI SMA Negeri 1 Mojolaban. Kemampuan berpikir kritis ialah kemampuan yang harus siswa miliki untuk mampu menginterpretasi, menganalisis, mengevaluasi, dan memberikan keputusan atau kesimpulan. Penelitian ini fokus pada kemampuan siswa berpikir kritis dalam menyelesaikan permasalahan Logaritma. Pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data merupakan pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini. Data hasil prestasi belajar siswa diperoleh dari dokumen hasil Penilaian Akhir Semester (PAS). Sedangkan data kemampuan berpikir kritis siswa diperoleh melalui tes. Berpikir kritis bukan dilihat dari hasil akhir, melainkan proses yang dilakukan siswa, bagaimana menginterpretasikan soal hingga keputusan atau simpulan yang didapat. Dari hasil penelitian, data yang diperoleh berdasarkan analisis kemampuan siswa dalam berpikir kritis pada materi logaritma memperlihatkan hasil bahwa 8 siswa termasuk kategori siswa kemampuan berpikir kritisnya sangat tinggi, 10 siswa kategori kemampuan berpikir kritisnya tinggi, 2 siswa termasuk kategori siswa kemampuan berpikir kritisnya sedang, 5 siswa termasuk kategori siswa kemampuan berpikir kritisnya rendah, dan 5 siswa termasuk kategori siswa kemampuan berpikir kritisnya sangat rendah.