Forms of Instruments in Assesing Vocabulary Mastery

Main Authors: Puspita, Selma Meila, Syihabuddin, Syihabuddin
Format: Article info application/pdf
Bahasa: eng
Terbitan: Postgraduate of State Institute of Islamic Studies Metro Lampung Indonesia , 2021
Online Access: https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/IJALT/article/view/2466
https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/IJALT/article/view/2466/2016
Daftar Isi:
  •  Arabic is the second language studied by many madrasas and pesantren in Indonesia. It is important to continue to improve the quality of Arabic language learning by evaluating all learning activities. One of them is evaluation of assessment instruments. The research instrument is a tool used to obtain data about the process and learning outcomes of students which are carried out systematically and continuously so that it becomes meaningful information in decision making. In education, there are many forms of assessment instruments that can be used to measure and assess the learning process and outcomes that have been carried out. Mufrodate learning as the object of study in this study also uses various forms of assessment instruments. In the seventh grade Arabic book published by the Ministry of Religion in 2014, we can find the forms of assessment instruments for mufradât mastery. One of them is a similar instrument that has been developed in a study such as a picture instrument (card). Other forms such as description instruments, multiple choice, wording, matchmaking and so on are popular instruments that are also used in this book.
  • Bahasa Arab merupakan bahasa kedua yang dipelajari banyak madrasah dan pesantren di Indonesia. Penting untuk terus meningkatkan kualitas pemebelajaran Bahasa Arab dengan cara mengevaluasi seluruh kegiatan pembelajaranya. Salah satunya adalah evaluasi intrumen penilaian. Instrumen penialian adalah alat yang digunakan untuk memperoleh data tentang proses dan hasil belajar peserta didik yang dilakukan secara sistematis dan berkesinambungan sehingga menjadi informasi yang bermakna dalam pengambilan keputusan. Dalam pendidikan terdapat banyak bentuk instrumen penilaian yang dapat dipergunakan untuk mengukur dan menilai proses dan hasil pembelajaran yang telah dilakukan. Pembelajaran mufrodat sebagai objek kajian pada penelitian ini pun menggunakan bermacam bentuk instrument penilaian. Pada buku bahasa Arab kelas VII yang diterbitkan oleh Kementrian Agama tahun 2014, bisa kita temukan bentuk-bentuk istrumen penilaian penguasaan mufradât tersebut. Satu diantaranya merupakan instrument yang serupa yang telah dikembangkan dalam sebuah penelitian seperti intrumen gambar (card). Adapun bentuk lainnya seperti instrument uraian, pilihan ganda, menuyusun kata, menjodohkan dan lain sebagainya adalah intrumen popular yang juga digunakan pada buku ini.