Program Rebranding Produk Lokal Unggulan yang Berorientasi Eksport di Indonesia sebagai Upaya Strategi Marketing pada Pasar Global
Main Author: | Fortunisa, Ananda |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
LPkM Universitas Bakrie
, 2019
|
Subjects: |
Daftar Isi:
- Brand development (rebranding) is a marketing strategy by renewing or renewing the total name, tagline, symbol, design created for the brand with the aim of developing and renewing in the minds of consumers, investors and developers. Rebranding is an effort or effort made by a company or institution to totally change or renew a brand that has been made to be better, with which cannot achieve the initial goal of a profit-oriented company. The benefit of rebranding, Larslong (2004) in Liminto (2010: 37) is that branding is not just the design of a company logo. Branding is the relationship between consumers and companies, between consumers and products or between consumers and services. This activity aims to improve the competitiveness of Indonesian products through brand enhancement and development to be more easily marketed and be able to improve the image and trust of Indonesian products in the international market. The purpose of this activity is to provide stakeholders with an understanding of the importance of brand development as part of efforts to improve the competitiveness and selling value of a product, as well as facilitate business development to build its brand in the form of structuring brand identity (logos), applications in the form of promotional materials and product packaging. Location of the activities in 6 cities, Bandar Lampung, Ambon, Yogyakarta, Pekalongan, Sukabumi, and Bandung were conducted in the second semester of 2018.
- Pengembangan merek (rebranding) yaitu strategi pemasaran dengan cara memperbaharui atau pun merubah total nama, tagline, simbol, desain yang diciptakan untuk merek dengan tujuan pengembangan dan pembaharuan di benak konsumen, investor dan pesaing. Rebranding adalah suatu upaya atau usaha yang dilakukan oleh perusahaan atau lembaga untuk merubah total atau memperbaharui sebuah merek yang telah ada agar menjadi lebih baik, dengan tidak mengabaikan tujuan awal perusahaan yaitu berorientasi profit. Manfaat rebranding, Larslong (2004) dalam Liminto (2010:37) adalah branding bukan hanya sekedar desain dari sebuah logo perusahaan. Branding merupakan sebuah hubungan antara konsumen dan perusahaan, antara konsumen dan produk atau antara konsumen dan jasa. Kegiatan ini mempunyai maksud meningkatkan daya saing produk Indonesia melalui penguatan dan pengembangan merek agar lebih marketable dan mampu meningkatkan citra serta kepercayaan terhadap produk Indonesia di pasar Internasional. Tujuan kegiatan ini adalah memberikan pemahaman kepada para pemangku kepentingan akan pentingnya pengembangan merek sebagai bagian dari upaya peningkatan daya saing dan nilai jual suatu produk, serta memfasilitasi pelaku usaha membangun mereknya dalam bentuk penataan indentitas merek (logo), aplikasinya dalam bentuk materi promosi dan kemasan produk. Lokasi kegiatan di 6 kota, Bandar Lampung, Ambon, Jogyakarta, Pekalongan, Sukabumi, dan Bandung dilakukan pada semester kedua tahun 2018.