PENGALAMAN PERAWAT BARU TERHADAP KOMPETENSI KLINIK SETELAH MENDAPAT PENDAMPINGAN PRECEPTORSHIP DI RSU UKI JAKARTA

Main Author: Erita, -
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: Jurnal Ilmiah Widya , 2019
Online Access: http://e-journal.jurwidyakop3.com/index.php/jurnal-ilmiah/article/view/349
http://e-journal.jurwidyakop3.com/index.php/jurnal-ilmiah/article/view/349/333
Daftar Isi:
  • The new nurse is a new graduate nurse who enters the work environment after going through the recruitment process in a health service agency. Fear and special difficulties in adapting to the work environment are common in new graduate nurses and call this fear transition transition because it occurs as a result of conflict between the expectations of new graduates for nursing roles and the real reality of their roles. The purpose of this study was to gain a deep understanding of the experience of new nurses on clinical competence after receiving preceptorship assistance. This study uses a qualitative method with a phenomenological study approach through in-depth interviews, data analysis using NVivo 11 Plus analysis. The results of the study that the themes that influence the sub-theme of clinical competition, guidance on precertorship and management efforts to improve the competency of new nurse clinics after receiving preceptorship assistance and management support for improving clinical competence after receiving preceptorship assistance at RSU UKI Jakarta.
  • Perawat baru adalah perawat lulusan baru yang memasuki lingkungan kerja setelah melalui proses rekrutmen dalam suatu instansi pelayanan kesehatan. Ketakutan dan kesulitan khusus dalam beradaptasi dengan lingkungan kerja adalah hal yang umum dialami perawat lulusan baru dan menyebut ketakutan ini sebagai transition shock karena terjadi sebagai akibat konflik antara ekspektasi lulusan baru terhadap peran keperawatan dan kenyataan peran yang sesungguhnya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendapatkan pemahaman yang mendalam tentang pengalaman perawat baru terhadap kompetensi klinik setelah mendapat pendampingan preceptorship. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi fenomenologi melalui wawancara mendalam (in depth interview), Analisis data menggunakan analisis NVivo 11 Plus. Hasil penelitian bahwa tema–tema yang berpengaruh pada subtema kompetensi klinik, pembimbingan precertorship dan upaya manajemen terhadap peningkatan kompetensi klinik perawat baru setelah mendapat pendampingan preceptorship di RSU UKI Jakarta.