PKM PENGELOLAAN USAHA PEDAGANG KAKI LIMA DI PASAR TABINGKOTA PADANG
Main Authors: | -, Ariusni, Syamsul Amar B |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
LPPM Universitas Ekasakti
, 2020
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://ejurnal-unespadang.ac.id/index.php/EJPP/article/view/212 https://ejurnal-unespadang.ac.id/index.php/EJPP/article/view/212/185 |
Daftar Isi:
- The objective of the implementation of the Community Partnership Program in the streetvendor partner group of the Tabing market in Padang City is to improve financialmanagement knowledge in street vendors' businesses and households, businessmanagement, access to banks and other financial institutions. The approach method offered to solve partner problems is a) relevant training for street vendors related tobusiness management so that their business can progress and develop, b)businessmanagement so that they can run their business professionally and generate increasedincome, c) access to banking as well as other financial institutions so that they can getadditional capital so that the street vendor business grows. The resultsof the service foundthat (1). the importance of providing knowledge related to additional knowledge about theManagement of Street Vendors Business on Management of Micro, Small and MediumEnterprises (UKMN) so that the businesses they manage are successful and develop so asto increase the income of street vendors in Pasar Tabing, Padang City. (2). With thistraining, new participants understand how to manage business and household finances andmake clear financial records so that their financial books are recorded clearly and (3).New participants know how to easily access banking institutions or other financialinstitutions, namely institutions that provide loans to MSMEs.
- Tujuan kegiatan penerapan Program Kemitraan Masyarakat pada kelompok mitra pedagangkaki lima pasar Tabing Kota Padang adalah meningkatkan pengetauhuan pengelolaankeuangan dalam usaha dan rumah tangga pedagang kaki lima, manajemen usaha, akseskepada perbankan serta lembaga keuangan lainnya. Metode pendekatan yang ditawarkanuntuk menyelesaikan persoalan mitra adalah a) pelatihan yang relevan pedagang kaki limayang berkenaan dengan pengelolaan usaha agar usaha mereka maju dan berkembang, b)manajemen usaha agar bisa menjalankan usahanya secara professional dan menghasilkanpendapatan yang meningkat, c) akses ke perbankan serta lembaga keuangan lainnya agar bisamendapatkan modal tambahan sehingga usaha pedagang kaki lima semakin berkembang.Hasil pengabdian ditemukan bahwa (1). pentingnya diberikan pengetahuan yang berhubungandengan tambahan pengetahuan tentang Pengelolaan Usaha Pedagang Kaki Lima tentangManajemen usaha mikro kecil menengah (UKMN) agar usaha yang dikelolanya sukses danberkembang sehinggameningkatkan pendapatan pedagang kaki lima Pasar Tabing KotaPadang. (2). Dengan pelatihan ini peserta baru memahami bagaimana Pengelolaan keuanganusaha dan rumah tangga dan membuat catatan keuangan yang jelas sehingga pembukuankeuangannya tercatat dengan jelas dan (3). Peserta baru mengetahui cara mudah Akses kepadalembaga perbankan atau lembaga keuangan lainnya yaitu lembaga-lembaga yangmenyediakan pinjaman bagi para UMKM.