HUBUNGAN ANTARA SERVICESCAPE DENGAN KEPUASAN PELANGGAN FARMASI RSUD KOTA BOGOR

Main Author: ., Mujito
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Dewantara , 2020
Subjects:
Online Access: http://ejournal.dewantara.ac.id/index.php/economicus/article/view/163
http://ejournal.dewantara.ac.id/index.php/economicus/article/view/163/116
Daftar Isi:
  • The purpose of this study was to find out and analyze the influence of ambient condition, design factor, and social factors, together on the customer satisfaction of Bogor City Hospital. This research will be conducted at the Regional General Hospital (RSUD) of Bogor City. The population of this study was the Pharmacy patients of RSUD Kota Bogor, with the condition of patients who had more than twice or more treated and took drugs in the Pharmacy Installation of RSUD Kota Bogor, namely as many as 340 In this study the number of samples taken amounted to 184 with Slovin formula. Data analysis using linear regression with the help of the SPSS program. The results showed (1) there was a positive and significant ambient condition effect on customer satisfaction with the value of t calculated ambient condition = 2.176 greater than the value of t table 1.972, with a significance value of 0.031 <0.05. (2) There is a positive and significant influence of the design factor on customer satisfaction with the value of t calculated design variable factor = 11.255 greater than the value of t table 1.972, with a significance value of 0.000 <0.05 (3) There is a positive and significant social factor variable on customer satisfaction with the value of t counted social factor variable = 7.466 greater than the value of t table 1.972, with a significance value of 0.000 <0.05. (4) There is a positive and significant influence of variable conditions, design factors, and social factors together on customer satisfaction with a calculated F value of 48,493> F table 2,653.
  • Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh ambient condition, desain factor, dan social factor, secara bersama-sama terhadap kepuasan pelanggan RSUD Kota Bogor. Penelitian ini akan dilaksanakan di Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Kota Bogor. Populasi penelitian ini adalah pasien Farmasi RSUD Kota Bogor, dengan kondisi pasien yang sudah lebih dari dua kali atau lebih berobat dan mengambil obat di Instalasi Farmasi RSUD Kota Bogor, yaitu sebanyak 340. Dalam penelitian ini jumlah sampel yang di ambil berjumlah 184 dengan rumus slovin. Analisis data menggunakan regresi linear dengan bantuan program SPSS. Hasil penelitian menunjukkan (1) Terdapat pengaruh positif dan signifikan ambient condition terhadapkepuasan pelanggan dengan nilai t hitung variable ambient condition= 2.176 lebih besar dari nilai t tabel 1,972, dengan nilai signifikansi 0,031 < 0,05. (2) Terdapat pengaruh positif dan signifikan desain factor terhadap kepuasan pelanggan dengan nilai t hitung variabel desain factor = 11.255 lebih besar dari nilai t tabel 1,972, dengan nilai signifikansi 0,000 < 0,05.  (3) Terdapat pengaruh positif dan signifikan variable social factor terhadap kepuasan pelanggan dengan nilai t hitung variabelsocial factor = 7.466 lebih besar dari nilai t tabel 1,972, dengan nilai signifikansi 0,000 < 0,05. (4) Terdapat pengaruh positif dan signifikan variabel ambient condition, desain factor, dan social factor secara bersama-sama terhadap kepuasan pelanggan dengan nilai F hitung 48.493 > F table 2,653.