UPAYA PENINGKATAN KEMAMAPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK
Main Authors: | Lestary, Sri Indah, Ahmad, Marzuki, Lubis, Roslian |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Program Studi Pendidikan Matematika Institut Pendidikan Tapanuli Selatan
, 2020
|
Online Access: |
http://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu/article/view/1771 http://journal.ipts.ac.id/index.php/MathEdu/article/view/1771/1138 |
Daftar Isi:
- This study aims to improve students’ mathematical problem solving ability through realistic mathematic learning approach on the topic of the theorem of Phytagoras at the eighth grade students. The research was conducted by applying Class Action Research (CAR) with 25 students as the subject. Instrument of the research was test and observation. The research consists of two cycles. The first cycle showed (a) the test showed the students’ achievement of the theorem of Phytagoras was 47.02 (enough category) and (b) the questionnaire showed the average of students’ activities was 89.29 (high category). Furthermore, the second cycle showed (a) the test showed the students’ achievement of the theorem of Phytagoras 85.48 (very good category) and (b) the questionnaire showed the average of students’ activities was 96.42 (very high category). It’s concluded realistic mathematic learning approach was able to improve students’ mathematic mathematical problem solving ability through realistic mathematic learning approach on the topic of the theorem of Phytagoras at the eighth grade students.
- Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa melalui pendekatan pembelajaran matematika realistis dengan topik teorema Phytagoras pada siswa kelas delapan. Penelitian ini dilakukan dengan menerapkan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan 25 siswa sebagai subjek. Instrumen penelitian adalah tes dan observasi. Penelitian ini terdiri dari dua siklus. Siklus pertama menunjukkan (a) tes menunjukkan prestasi siswa dari teorema Phytagoras adalah 47,02 (kategori cukup) dan (b) angket menunjukkan rata-rata aktivitas siswa adalah 89,29 (kategori tinggi). Selanjutnya, siklus kedua menunjukkan (a) tes menunjukkan prestasi siswa dari teorema Phytagoras 85,48 (kategori sangat baik) dan (b) angket menunjukkan rata-rata aktivitas siswa adalah 96,42 (kategori sangat tinggi). Disimpulkan bahwa pendekatan pembelajaran matematika realistis mampu meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika matematika siswa melalui pendekatan pembelajaran matematika realistis dengan topik teorema Phytagoras pada siswa kelas delapan.