KOMUNIKASI KONSELOR DALAM BIMBINGAN DAN KONSELING

Main Author: Nurodin
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: Department of Research and Community Service at the Ummul Quro Al-Islami Bogor Institute , 2019
Subjects:
Online Access: http://jurnal.iuqibogor.ac.id/index.php/almubin/article/view/62
http://jurnal.iuqibogor.ac.id/index.php/almubin/article/view/62/41
Daftar Isi:
  • The interpersonal communication of the counselor shown in the process of individual counseling services is part of the form of communication. Good interpersonal counselor communication certainly makes clients feel comfortable doing individual counseling services. Likewise the atmosphere that is built is full of intimacy between counselor and client. With effective interpersonal communication the counselor is expected to improve emotional relations in order to support success in the process of individual counseling services. The purpose of this study is to find out the counselor's interpersonal communication skills and know the form of interpersonal communication of the counselor in providing individual counseling and guidance services in MTs Kifayatul Achyar. This study uses a descriptive method that is an approach to get authentic data by direct dialogue or interview with counselors directly. While analyzing data using a logical approach. The purpose of this study is to find out the process and forms of interpersonal communication of counselors in individual counseling. The core of the success of interpersonal communication skills of counselors in the process of individual counseling services in Kifayatul Achyar can be seen from the interpersonal communication process of counselors in conducting individual counseling services is quite good. This is evidenced by the presence of warmth, intimacy, openness, comfort and an understanding between the counselor (communicator) and client (communicant). Thus the implementation of counseling went smoothly as expected. Forms of interpersonal counselor communication in individual counseling can be seen in the affirmation of message information conveyed (verbal), the attitude of acceptance when individual counseling is indicated by non-verbal communication, then there is harmony between verbal communication (verbal) and body language (non verbal). Based on the explanation above, it can be concluded that the counselor's interpersonal communication skills are seen in reception, which is reflected in gestures, verbal speech both in language and the counselor's attitude that is raised. Then the way of thinking and encouragement counselors are able to foster the enthusiasm of the client's life which has implications for the ease of the problems and enthusiasm of the client's life
  • Komunikasi interpersonal konselor yang ditunjukan dalam proses layanan konseling individual di MTs Kiafayatul Achyar merupakan bagian dari bentuk komunikasi. Komunikasi interpersonal konselor yang baik sudah tentu membuat klien merasa nyaman dalam melakukan layanan konseling individual. Begitupun suasana yang dibangun penuh dengan keakraban antara konselor dengan klien. Dengan adanya komunikasi interpersonal konselor yang efektif diharapkan meningkatkan hubungan emosional dalam rangka sebagai penunjang keberhasilan dalam proses layanan konseling individual di MTs Kifayatul Achyar. Tujuan dari penelitian ini adalah ingin mengetahui keterampilan komunikasi interpersonal konselor dan mengetahui bentuk komunikasi interpersonal konselor dalam memberikan layanan bimbingan dan konseling individual. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif  yaitu pendekatan mendapatkan data otentik dengan cara langsung berdialog atau wawancara dengan konselor secara langsung. Sedangkan penganalisaan data menggunakan pendekatan logika. Tujuan dari penelitian ini ingin mengetahui proses dan bentuk komunikasi interpersonal konselor dalam layanan konseling individual.Inti keberhasilan dari keterampilan komunikasi interpersonal konselor dalam proses layanan konseling individual di Kifayatul Achyar terlihat dari proses komunikasi interpersonal konselor dalam melakukan layanan konseling individual terbilang cukup baik. Hal tersebut dibuktikan dengan adanya kehangatan, keakraban, keterbukaan, kenyamanan serta adanya kesamapahaman diantara konselor (komunikator) dan klien (komunikan). Dengan demikian pelaksanaan konseling berjalan dengan lancar sesuai yang diharapkan. Bentuk komunikasi interpersonal konselor dalam melakukan koseling individual terlihat pada penegasan informasi pesan yang disampaikan (verbal), sikap penerimaan saat konseling individual yang ditunjukan dengan komunikasi non verbal, kemudian adanya keselarasan antara komunikasi lisan (verbal) dan bahasa tubuh (non verbal). Berdasarkan pemaparan di atas, dapat disimpulkan bahwa keterampilan komunikasi interpersonal konselor terlihat pada penerimaan, yang tergambar pada gerak tubuh, ucapan lisan baik secara bahasa maupun sikap konselor yang dimunculkan. Kemudian cara berpikir serta dorongan-dorongan konselor mampu menumbuhkan semangat hidup klien yang berimplikasi pada kemudahan atas permasalahan dan semangat hidup klien