THE INFLUENCE OF VIDEO LEARNING MEDIA FOR FOREHAND AND BACKHAND BEATING ON TABLE TENNIS GAMES
Main Authors: | Fufu, Ronald Dwi Ardian, Tajuddin, Al Ihsan, Ladjar, Maria Barek |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Nusa Cendana University
, 2020
|
Online Access: |
https://ejurnal.undana.ac.id/JPEHSS/article/view/2427 https://ejurnal.undana.ac.id/JPEHSS/article/view/2427/1770 |
Daftar Isi:
- ABSTRACTTargeted learning can make a significant contribution to achieving learning goals. One of the obstacles experienced by the fourth semester students of Class B of the FKIP Undana Penjaskesrek Study Program is the lack of attention and motivation to learn which often has an impact on forehand and backhand. Video learning media is audio visual media that displays motion, which can present live images, not only sounds that we can hear but visually also from the video in the teaching and learning process, the material presented will be more interesting, and not boring and foster motivation to learn. The purpose of this study was to determine the effect of video learning media on forehand in table tennis and to determine the effect of video learning media on backhand shots on table tennis. This type of research that researchers use is quasi-experimental with a quantitative descriptive approach. The research design used was One Group Pretest-Posttest Design. Based on the results of statistical tests using SPPS with Paired Sample T-Test, the Sig (2-tailed) value of the Forehand shot is 0,000 and Backhand is 0,000, all of which are <0.025 then Ho is rejected so H1 is accepted. In other words, there is a significant influence of video learning media on forehand and backhand in table tennis.Keyword: Learning Video, Forehand, Backhand, Table Tennis
- ABSTRAKPembelajaran yang terarah dapat memberikan kontribusi yang signifikan demi tercapainya tujuan belajar. Salah satu kendala yang dialami oleh mahasiswa semester IV Kelas B Program Studi Penjaskesrek FKIP Undana adalah lemahnya atensi dan motivasi belajar yang sering kali berdampak pada pukulan forehand dan backhand. Media pembelajaran video adalah media audio visual yang menampilkan gerak, yang dapat menyajikan gambar-gambar hidup, bukan saja sekedar suara yang dapat kita dengar tetapi secara visual juga dari video tersebut pada proses belajar mengajar, materi yang disajikan akan lebih menarik, dan tidak membosankan serta menumbuhkan motivasi belajar. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran video terhadap pukulan forehand pada permainan tenis meja dan untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran video terhadap pukulan backhand pada permainan tenis meja. Jenis penelitian yang peneliti gunakan adalah eksperimen semu dengan pendekatan deskriptif kuantitatif. Desain penelitian yang digunakan adalah One Group Pretest-Posttest Design. Berdasarkan hasil uji statistic mengunakan SPPS denganUji Paired Sample T-Test didapatkan nilai Sig.(2-tailed) dari pukulan Forehand sebesar 0,000 dan Backhand sebesar 0,000 yang semuanya < 0,025 maka Ho ditolak sehingga H1diterima. Dengan kata lain, Terdapat pengaruh yang signifikan media pembelajaran video terhadap pukulan forehand dan backhand pada permainan tenis meja.Kata Kunci: Video Pembelajaran, Forehand, Backhand dan Tenis Meja