THE EFFECT OF AUDIO VISUAL MEDIA ON COGNITIVE AFFECTIVE DEVELOPMENT AND STUDENT PSYCHOTHORS IN FUTSAL GAME LEARNING
Main Authors: | Louk, Michael Johannes H., Neolaka, Erwin Sarnoto, Runesi, Salmon |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Nusa Cendana University
, 2020
|
Online Access: |
https://ejurnal.undana.ac.id/JPEHSS/article/view/2425 https://ejurnal.undana.ac.id/JPEHSS/article/view/2425/1769 |
Daftar Isi:
- ABSTRACTThe purpose of this study is to study the effect of audio visual media on the cognitive and psychomotor affective development of students. The method used in this research is experiment. The population in this study were all students who took part in futsal extracurricular activities at SMPN 11 Kota Kupang while the sample in this study was 40 male students. The instrument used used the game performance assessment test (GPAI) and the instrument transferred from Permana (2014, p. 37). Data were processed using SPSS version 22. The results of this study are: 1) Increased affective participation from the control group 48.64% to the trial 49.58%, by proving 27.77%. 2) With the increase in cognitivefrom the control group 22.07% to the experiment 33.47% with the experiment 59.18%. 3) Increase in psychomotor development from the control group 17.08% to the 19.79% experiment with the 31.03% trial. So this shows a significant increase of learning outcomes through audio-visual media on the affective, cognitive and psychomotor development in futsal learning.Keywords: Audio Visual, Affective, Cognitive, Psychomotor, Futsal Learning.
- ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengearuh media audio visual terhadap perkembangan afektif kognitif dan psikomotor siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah eksperimen. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa yang mengikuti kegiatan ekstrakulikuler futsal di SMPN 11 Kota Kupang sedangkan sampel dalam penelitian ini adalah 40 siswa laki-laki. Instrument yang dipakai menggunakan tes game performance assesment instrument (GPAI) dan instrumen yang mengadopsi dari Permana (2014, hlm. 37). Data diolah menggunakan program SPSS versi 22. Hasil penelitian ini adalah: 1) Terdapat peningkatan pada afektif dari kelompok kontrol 48,64% ke eksperimen 49,58%, dengan perbandingan 27,77%. 2) Terdapat peningkatan pada kognitif dari kelompok kontrol 22,07% ke eksperimen 33,47% dengan perbandingan 59,18%. 3) Terdapat peningkatan pada perkembangan psikomotor dari kelompok kontrol 17,08% ke eksperimen 19,79% dengan perbandingan 31,03%. Maka hal ini menunjukan adanya peningkatan signifikan dari hasil pembelajaran melalui media audio visual terhadap perkembangan afektif, kognitif dan psikomotor dalam pembelajaran futsal.Kata Kunci: Audio Visual, Afektif, Kognitif, Psikomotor, Pembelajaran Futsal.