PERENCANAAN JALAN INSPEKSI DARI TERMINAL EKSISTING KE TERMINAL BARU DI SISI TIMUR RUNWAY 31 BANDAR UDARA INTERNASIONAL AHMAD YANI SEMARANG

Main Authors: Jesida Alfiyana, Djoko Priambodo, Oka Fatra
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: eng
Terbitan: Politeknik Penerbangan Indonesia Curug , 2019
Subjects:
Online Access: http://journal.ppicurug.ac.id/index.php/jurnal-langit-biru/article/view/175
http://journal.ppicurug.ac.id/index.php/jurnal-langit-biru/article/view/175/176
Daftar Isi:
  • The condition of the inspection road at Ahmad Yani International Airport Semarang currently only has inspection roads on the west side of runway 13 with an inadequate width of road to be passed by inspection vehicles and the absence of inspection roads in the east side of the runway 31. New road inspection planning is needed on the east side of runway 31 using a flexible pavement type with Component Analysis calculation method and geometric planning of the road using the rules for the Procedure for Inter-City Road Geometric Planning No.038 / TBM / 1997. From the results of the calculation analysis, the thickness of the road for the age of 10 years 34.125cm with surface layer 4.125cm, basecourse layer 20cm and subbase layer 10cm. The thickness of the planned 20 year old road 35.50cm with a layer surface 5.5cm, the basecourse layer 20cm and the subbase layer 10cm. The plan speed is 60km/h, the road length is 1903m and the road width is 2 x 2.75m (5.5m) consisting of 2 2-way lanes. Transverse slope of 2%, road shoulder 3% and width of drainage channel 0.5m. For the results of road geometric planning, the road inspection conditions at Ahmad Yani International Airport Semarang currently only have inspection roads on the west side of runway 13 with 5 bends with Spiral - Spiral and Spiral - Circle - Spiral types with widening at each bend of 3.17m.
  • Kondisi jalan inspeksi di Bandar Udara Internasional Ahmad Yani Semarang saat ini hanya memiliki jalan inspeksi di sisi barat runway 13 dengan ukuran lebar jalan yang belum memadai untuk dilalui kendaraan inspeksi dan belum adanya jalan inspeksi di wilayah sisi timur runway 31. Diperlukan perencanaan jalan inspeksi baru di sisi timur runway 31 menggunakan jenis perkerasan lentur dengan metode perhitungan Analisa Komponen serta melakukan perencanaan geometrik jalan dengan menggunakan aturan Tata Cara Perencanaan Geometrik Jalan Antar Kota No.038/TBM/1997. Dari hasil analisa perhitungan dihasilkan tebal jalan untuk umur rencana 10 tahun 34,125cm dengan lapisan surface 4,125cm, lapisan basecourse 20cm dan lapisan subbase 10cm. Tebal jalan umur rencana 20 tahun 35,50cm dengan lapisan surface 5,5cm, lapisan basecourse 20cm dan lapisan subbase 10cm. Kecepatan rencana 60km/jam, panjang jalan 1903m dan lebar jalan 2 x 2,75m (5,5 m) terdiri dari 2 lajur 2 arah. Kemiringan melintang jalan 2%, bahu jalan 3% dan lebar saluran drainase 0,5m. Untuk hasil perencanaan geometrik jalan dihasilkan Kondisi jalan inspeksi di Bandar Udara Internasional Ahmad Yani Semarang saat ini hanya memiliki jalan inspeksi di sisi barat runway 13 dengan 5 tikungan dengan tipe Spiral – Spiral dan Spiral – Circle – Spiral engan pelebaran tiap tikungan 3,17m.