Perempuan Penyembuh: Sebuah Pendekatan Feminis
Main Author: | Ranboki, Buce A. |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Asosiasi Teolog Indonesia
, 2019
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://indotheologyjournal.org/index.php/home/article/view/11 https://indotheologyjournal.org/index.php/home/article/view/11/188 |
Daftar Isi:
- In Timor, the traditional healing practices of mnane (a Healer or healing woman) are alleged as “shamanism.” All the same, this accusation originates from area church as religious institution that had been founded upon Calvinistic values. What is sadder still, Healers are labeled superstitious, irrational, and profane. Such accusations marginalize and wound their dignity as women. The theological question is whether the source of such healing power would have caused the church to construct theological assumptions that would be so androcentric, rationalistic, and supremely concerned with accuracy. In this study, I would argue that the church must construct a theology that is truly born-of and favorable-toward women, as it also ushers Healers into the hospitality of the church-as-space for dialogue, partnership, and empowerment. Through the feminist approach of Mery Kolimon, the inspirational Teologi Rakyat (grassroots theology) of John Campbell-Nelson, and Trinitarian theological imagery, I urge that traditional Healers deserve enfranchisement and inclusion in the fellowship and friendship of the church as both form and function of the ‘Church's sacramental’ for the work of empowerment and healing.
- Di Timor, praktik penyembuhan tradisional yang dilakukan oleh para perempuan penyembuh (mnane) dituding sebagai “perdukunan.” Tuduhan datang juga dari Gereja berasas Calvinis sebagai institusi keagamaan. Lebih menyedihkan lagi, para penyembuh diklaim takhayul, irasional, dan profan. Tuduhan seperti ini memarginalkan dan melukai martabat mereka sebagai perempuan. Pertanyaan teologis dari manakah asal kuasa penyembuhan membuat gereja membangun asumsi teologisnya yang androsentris, rasional, dan yang paling benar. Melalui studi ini saya berpendapat bahwa gereja perlu membangun sebuah teologi yang benar-benar lahir dan berpihak pada perempuan, sembari merengkuh para penyembuh ke dalam ruang keramahtamahan gereja untuk berdialog, bermitra, dan memberdayakan. Melalui pendekatan feminis dari Mery Kolimon, inspirasi teologi rakyat dari John Campbell-Nelson, dan imagi teologi Trinitarian, saya berpendapat bahwa para penyembuh tradisional dapat diafiliasi dan diramahtamahi ke dalam persekutuan dan persahabatan dengan gereja sebagai wujud dan laku sakramental Gereja untuk memberdayakan dan menyembuhkan.