Daftar Isi:
  • Learning process in schools, need multimedia learning. This study aimed to develop a visualization auditory kinesthetic model with interactive multimedia in basic networking, measuring improvements in cognitive of students through the visualization auditory kinesthetic model with interactive multimedia in basic networking and measure the results of students responses to the visualization auditory kinesthetic model with interactive multimedia. Based on field studies, the students do not understand the material in basic networking especially subnetting. Therefore, the researchers made use of interactive multimedia of visualization auditory kinesthetic model. The research method used is the experiment, the research design one group pretest-posttest design. Researchers conducted a validation of multimedia to media experts and subject matter experts, media specialists validate the results by 76.67% to the category of "Good" while subject matter experts by 80.00% with the category of "Very Good". To determine the students cognitive enhancement, conducted pretest and posttest to 33 students. The results of the pretest has an average of 48.03% and amounted to 80.45% posttest. Based on the pretest and posttest results, obtained an index gain of 0.62 with the category of "Medium". Researchers divided the students into three classes namely the upper, middle and bottom of an increase of the results of the pretest and posttest namely: For an index gain of the group on the index Gain "Medium", the group amid the index "Medium" and the group on the index Gain "High".---- Dalam proses pembelajaran di sekolah, di perlukan suatu media pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan model visualization auditory kinesthetic dengan multimedia interaktif pada mata pelajaran jaringan dasar, mengukur peningkatan aspek kognitif siswa melalui model visualization auditory kinesthetic dengan multimedia interaktif pada mata pelajaran jaringan dasar dan mengukur hasil respon siswa terhadap model visualization auditory kinesthetic dengan multimedia interaktif. Berdasarkan studi lapangan, siswa kurang memahami materi dalam mata pelajaran jaringan dasar khususnya materi subnetting. Oleh karena itu, peneliti membuat multimedia interaktif menggunakan model visualization auditory kinesthetic. Metode penelitian yang digunakan yaitu Eksperimen, desain penelitian one group pretest-posttest design. Peneliti melakukan validasi multimedia kepada ahli media dan ahli materi, hasil validasi ahli media sebesar 76.67% dengan kategori “Baik” sedangkan ahli materi sebesar 80.00% dengan kategori “Sangat Baik”. Untuk mengetahui peningkatan aspek kognitif siswa, dilakukan pretest dan posttest kepada 33 siswa. Hasil pretest tersebut memiliki rata-rata sebesar 48.03% dan posttest sebesar 80.45%. Berdasarkan hasil pretest dan posttest, diperoleh indeks gain sebesar 0.62 dengan kategori “Sedang”. Peneliti membagi siswa ke dalam tiga kelas yaitu kelompok atas, tengah dan bawah terjadi peningkatan dari hasil pretest dan posttest yaitu : Sedangkan untuk indeks Gain dari kelompok atas dengan indeks Gain “Sedang”, kelompok tengan dengan indeks “Sedang” dan kelompok atas dengan indeks Gain “Tinggi”. Hasil respon siswa terhadap multimedia diperoleh rata-rata sebesar 77,38% dengan kategori “Baik”.