Efforts to Improve Social Learning Motivation Through Index Card Match Strategy in Class IX Students Taliwang Public Middle School 5

Main Author: M. Zainuddin
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: Yayasan Pembina Lembaga Pendidikan (YPLP) PGRI Kabupaten Sumbawa Barat - NTB - Indonesia , 2020
Subjects:
Online Access: http://ojs.yplppgriksb.or.id/index.php/lentera/article/view/26
http://ojs.yplppgriksb.or.id/index.php/lentera/article/view/26/22
Daftar Isi:
  • The objectives to be achieved in this Classroom Action Research are to determine the effectiveness of the Index Card Match learning strategy in increasing student motivation towards social studies subjects. This Classroom Action Research was conducted at Taliwang 5 Public Middle School on 21st-grade students. Data collection is done by observation, interview questionnaire, documentation, and field notes. Data analysis in this study was carried out by qualitative analysis. The results of the analysis showed an increase in student motivation by using the Index Card Match strategy can be seen in the first cycle only 60%, while in the second cycle to 89%. The planning of learning by the teacher increased by 75% in the first cycle, the second cycle became 95% as well as the implementation of learning increased from 70% in the first cycle to 90% in the second cycle. The attitude of students towards learning by using the Index Card Match strategy received a positive response. This can be seen in the two cycles of the statement of attitude in the first cycle 50% and 92% cycle
  • Tujuan yang ingin dicapai dalam Penelitian Tindakan Kelas ini adalah untuk mengetahui efektifitas strategi pembelajaran Index Card Match dalam meningkatkan motivasi belajar siswa terhadap mata pelajaran IPS. Penelitian Tindakan Kelas ini dilakukan di SMP Negeri 5 Taliwang pada siswa kelas IX dengan jumlah 21 orang. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi, angket wawancara, dokumentasi dan catatan lapangan. Analisis data dalam penelitian ini dilakukan secara analisis kualitatif.     Hasil analisis menunjukkan peningkatan motivasi belajar siswa dengan menggunakan strategi Index Card Match ini dapat dilihat pda siklus I hanya 60%, sedangkan pada siklus II menjadi 89%. Perencanaan pembelajaran yang dilakukan guru terjadi peningkatan pada siklus I 75%, siklus II menjadi 95% begitu pula dengan pelaksanaan pembelajaran mengalami peningkatan dari 70% pada siklus I menjadi 90% pada siklus II. Sikap siswa tehadap pembelajaran dengan menggunakan strategi Index Card Match mendapat respon positif. Hal ini dapat dilihat pada dua siklus pernyataan sikap pada siklus I 50% dan siklus 92%.