Participation of Parents in Improving the Quality of Education in MI Assa'adah Labuapi, West Lombok Regency, West Nusa Tenggara Province

Main Author: Mastur
Format: Article info application/pdf Journal
Bahasa: ind
Terbitan: Yayasan Pembina Lembaga Pendidikan (YPLP) PGRI Kabupaten Sumbawa Barat - NTB - Indonesia , 2020
Subjects:
Online Access: http://ojs.yplppgriksb.or.id/index.php/lentera/article/view/20
http://ojs.yplppgriksb.or.id/index.php/lentera/article/view/20/19
Daftar Isi:
  • This study aims to determine; 1). How parents' participation in improving the quality of Education in MI Assa'adah Labuapi, West Lombok Regency 2019-2020 Academic Year, 2). Want to know what obstacles are faced in improving the quality of Education in MI Assa'adah Labuapi, West Lombok Regency, Academic Year 2019-2020. Data collection methods that the authors use in this study are, the Observation Method (observation), Interview Method (Interview), and the Documentation Method. MI Assa'adah Labuapi, West Lombok, is considered quite successful in making people aware of the importance of participating in carrying out the education of their children, from the research results obtained 1). Parental participation such as helping to improve madrasas, whether in the form of assistance with energy, money or other building materials, besides that parents also help children learn at home by meeting the needs of their children and guiding learning, 2). The obstacle faced by MI Assa'adah Labuapi West Lombok is the number of teachers that are not balanced with the number of students because there is only one teacher from the country besides honorary teachers, inadequate facilities and infrastructure such as benches, some is slightly damaged and the condition of the room has not been well organized. and the hall is still joined by other institutions.
  • Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui; 1). Bagaimana partisipasi orang tua murid dalam meningkatkan kualitas Pendidikan di MI Assa’adah Labuapi Kabupaten Lombok Barat Tahun Pelajaran 2019-2020, 2). Ingin mengetahui kendala-kendala apa yang dihadapi dalam meningkatkan kualitas Pendidikan di MI Assa’adah Labuapi Kabupaten Lombok Barat Tahun Pelajaran 2019-2020. Metode Pengumpulan Data yang penulis gunakan dalam penelitian ini adalah, Metode Observasi (pengamatan), Metode Wawancara (Interview), dan Metode Dokumentasi. MI Assa’adah Labuapi Lombok Barat, dinilai cukup berhasil dalam menyadarkan masyarakat sebagaimana arti pentingnya berpartisipasi untuk melaksanakan pendidikan putra-putrinya mereka, dari hasil penelitian diperoleh 1). Partisipasi orang tua seperti membantu perbaikan madrasah, baik itu berupa bantuan tenaga, uang atau bahan-bahan bangunan lainnya, selain itu orang tua juga membantu anak-anak belajar di rumah dengan memenuhi kebutuhan anak-anak mereka serta membimbing belajar, 2). Kendala yang dihadapi oleh MI Assa’adah Labuapi Lombok Barat adalah jumlah guru yang tidak seimbang dengan jumlah murid karena guru negerinya hanya satu orang selainnya guru honorer, sarana dan prasarana kurang memadai seperti bangku sebagian ada yang rusak ringan dan keadaan ruangan belum tertata dengan baik mushalla dan aula masih bergabung dengan lembaga lainnya.