Penguatan Kemampuan Guru Menggunakan Lecture Strategy Dalam Pembelajaran Jarak Jauh (Pjj) Di Tengah Pandemi Covid-19
Main Author: | Suhardin |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Book Journal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
CV. Syntax Corporation Indonesia
, 2020
|
Subjects: | |
Online Access: |
http://jurnal.syntaxtransformation.co.id/index.php/jst/article/view/94 http://jurnal.syntaxtransformation.co.id/index.php/jst/article/view/94/164 http://jurnal.syntaxtransformation.co.id/index.php/jst/article/view/94/165 |
Daftar Isi:
- Learning with strategic lectures in a normal atmosphere is often seen as outdated, making students bored in following the lesson. Learning emphasizes student activity and participation by using an active learning strategy. In an atmosphere of Distance Learning in the midst of COVID-19, are there differences in student learning outcomes taught by the lecture strategy and active learning strategy. This article presentation the difference in learning outcomes of the two strategies by carrying out experiment research in two classes at Madrasah Aliyah, the first class is given learning using the lecture strategy and the second class is active learning strategy. This study found that there was a significant difference in learning outcomes between the lecture strategy class and the active learning strategy. Lecture strategy has a very significant effect on increasing student mastery of the learning material provided by the teacher. Thus, in an atmosphere of Distance Learning in the midst of the COVID-19 pandemic, teachers need to strengthen their ability to apply strategic lectures in learning
- Pembelajaran dengan lecture strategis dalam suasana normal sering dipandang telah ketinggalan zaman, membuat siswa bosan dalam mengikuti pembelajaran. Pembelajaran lebih menekankan aktivitas dan partisipasi siswa dengan menggunakan active learning strategy. Dalam suasana Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) di tengah suasana COVID-19 apakah terdapat perbedaan hasil belajar siswa yang diajarkan dengan lecture strategy dan active learning strategy. Article ini mencoba untuk menampilkan perbedaan hasil belajar kedua strategy tersebut dengan melaksanakan experiment research pada dua kelas di Madrasah Aliyah, satu kelas diberikan pembelajaran dengan menggunakan lecture strategy dan kelas yang satu lagi active learning strategy. Penelitian ini menemukan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar yang sangat signifikan antara kelas lecture strategy dengan active learning strategy. Lecture strategy memiliki pengaruh yang sangat signifikan terhadap peningkatan penguasaan siswa tentang materi pembelajaran yang diberikan oleh guru. Dengan demikian dalam suasana suasana Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) di tengah pandemi COVID-19 guru perlu memperkuat kemampuanya mengaplikasikan lecture srtategy dalam pembelajaran.