The Commodification of Families in a Virtual World for Enhancing the Economy in the Industrial Revolution Era 4.0
Main Author: | Syafuddin, Khairul |
---|---|
Format: | Article info application/pdf Journal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Perwakilan BKKBN Daerah Istimewa Yogyakarta
, 2020
|
Online Access: |
http://pancanaka.latbangdjogja.web.id/index.php/pancanaka/article/view/10 http://pancanaka.latbangdjogja.web.id/index.php/pancanaka/article/view/10/5 |
Daftar Isi:
- The development of industry 4.0 begins with the emergence of internet technology that can connect the entire community without the constraints of space and time. Industry 4.0 also gave rise to a society 5.0 oriented to all problems that could be solved through technology. One problem in society is the economic problem. In families living in the industrial era 4.0, these problems can be faced through internet technology. One way is to make daily life in the family into a spectacle. To realize this, then family life needs to be used as a commodity so that it can carry out the process of commodification. The process of commodification of spectacle in this virtual world can be done through platforms offered via the internet, one of which is Youtube. One example of a Youtube account that successfully commodifies family life in the industrial era 4.0 is Li Ziqi's account. His creativity in creating content and making family life narratives can be one example of references for families to make use of the internet in generating profits. Through Youtube, families can also commercialize the content they make as a sign that the commodification process is successful.
- Perkembangan industri 4.0 diawali dengan munculnya teknologi internet yang dapat menghubungkan seluruh masyarakat tanpa terkendala ruang dan waktu. Industri 4.0 juga memunculkan adanya society 5.0 yang berorientasi pada segala permasalahan dapat diselesaikan melalui teknologi. Salah satu permasalahan dalam masyarakat adalah masalah ekonomi. Dalam keluarga yang hidup di era industri 4.0 ini permasalahan tersebut dapat dihadapi melalui teknologi internet. Salah satunya adalah dengan menjadikan kehidupan keseharian dalam keluarga menjadi bahan spectacle atau tontonan. Untuk mewujudkan hal tersebut, maka kehidupan keluarga perlu dijadikan alat komoditas sehingga dapat melakukan proses komodifikasi. Proses komodifikasi tontonan dalam dunia virtual ini dapat dilakukan melalui platform yang ditawarkan melalui internet, salah satunya adalah Youtube. Salah satu contoh akun Youtube yang berhasil mengkomodifikasi kehidupan keluarga di era industri 4.0 adalah akun milik Li Ziqi. Kreatifitas yang dimilikinya dalam membuat konten dan membuat narasi kehidupan keluarga dapat menjadi salah satu contoh referensi bagi keluarga untuk memanfaatkan internet dalam menghasilkan keuntungan. Melalui Youtube, keluarga juga dapat melakukan komersialisasi terhadap konten yang dibuatnya sebagai tanda bahwa proses komodifikasi tersebut berhasil.