PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE PAIR CHECKS UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYELESAIKAN SOAL CERITA PECAHAN
Main Author: | Siti Kamsiyati, DIYAH AYU WIDYANINGSIH, Lies Lestari, Sularmi, |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO)
, 2016
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/8705 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/8705/6648 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/downloadSuppFile/8705/1067 |
Daftar Isi:
- Abstract: The purpose of this research is to improve the student’s capability in solving story problem of fraction through cooperative learning model type Pair Checks at fourth grade student’s of primary school Sondakan No.11 in the Academic Year of 2015/2016. The research is a Classroom Action Research (CAR) with consist of two cycles. Every cycle consist of four phase, planning, acting, observing, and reflecting. The subject of this research were the fourth grade students of primary school Sondakan No.11, amount 27 students, there are 8 male students and 19 female students. The techniques of data collection use observation, interview, test, and documentation. The techniques of data validation use triangulation of source and triangulation of technique. Analizes of data use interactive analysis model. Result of research shows the improvement of the student’s capability in solving story problem of fraction through cooperative learning model type Pair Checks at fourth grade student’s of SDN Sondakan No.11 in the Academic Year of 2015/2016. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan menyelesaikan soal cerita pecahan melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Pair Checks pada siswa kelas IV SDN Sondakan No. 11 tahun ajaran 2015/2016. Bentuk penelitian ini Penelitian Tindakan Kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Tiap siklus terdiri dari empat tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV yang terdiri dari 8 siswa laki-laki dan 19 siswa perempuan. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, tes, dan dokumentasi. Teknik uji validitas data menggunakan teknik triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis data interaktif. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan kemampuan menyelesaikan soal cerita pecahan melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Pair Checks pada siswa kelas IV SDN Sondakan No.11 Tahun Ajaran 2015/2016. Kata Kunci: Pair Checks, kemampuan, soal cerita pecahan