PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS NARASI MELALUI MEDIA POP UP BOOK
Main Author: | M. Ismail, Eni Rahmawati, Siti Istiyati, Siti Kamsiyati,; Sebelas Maret University |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO)
, 2016
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/8496 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/8496/6606 |
Daftar Isi:
- Abstract: The purpose of this research is to improve the narration writing skill by applying Pop Up Book media among 4th grade students Elementary School of SDN Serengan 2 on 2015/2016.The type of this research is a Classroom Action Research (CAR), it contains of 3 cycles and each cycles was held in two times learning. Each cycles consists of four phases, they are planning, acting, observing, and reflecting. Research subject are teacher and 4 th grade students Elementary School of SDN Serengan 2 Surakarta amount 31 students. Source of data are derived from teacher and students. Data collection techniques that used are interview, observation, test, and documentation. Data validity techniques is tested by using data content. Data analyzed techniques is tested by using interactive-analysis model and descriptive-comparative analysis technique.The research result shows that application of Pop Up Book media can improve narration writing skill among 4th grade students , it is shown by the grades of each cycle. The classical completeness before the action reached 22,5% or there were 7 students passed from 31 students with an average grade 63,79. In the first cycle, the classical completeness increased 29,03 into 51,61% or there were 16 students passed with an average grade 71,69. In the second cycle, the classical completeness increased 16,15 into 67,75% or there were 21 students passed with an average grade 77,5. In the third cycle, the classical completeness also increased 16,12 into 83,87% or there were 26 students passed with an average grade 82. The conclusion is application of Pop Up Book media can improve narration writing skill among 4 th grade of Serengan 2 Elementary School in 2015/2016. Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan menulis narasi melalui media Pop Up Book pada peserta didik kelas IV SDN Serengan 2 Surakarta tahun 2015/2016. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam tiga siklus dengan tiap siklus terdiri dari dua pertemuan. Tiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah guru dan peserta didik kelas IV SDN Serengan 2 Surakarta tahun 2015/2016 yang berjumlah 31 peserta didik. Sumber data berasal dari guru dan peserta didik kelas IV. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, tes, dan dokumentasi. Teknik uji validitas data menggunakan validitas isi. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif dan deskriptif komparatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa melalui penggunaan media Pop Up Book dapat meningkatkan keterampilan menulis narasi peserta didik kelas IV, hal itu terlihat dari peningkatan nilai di setiap siklus. Pada kondisi awal, ketuntasan klasikal mencapai 22,5% atau terdapat 7 peserta didik yang tuntas dari 31 peserta didik dengan nilai rata-rata 63,79. Pada siklus I ketuntasan klasikal meningkat 29,03 menjadi 51,61% atau terdapat 16 peserta didik yang tuntas dengan nilai rata-rata 71,69. Pada siklus II ketuntasan klasikal kembali meningkat 16,15 menjadi 67,75% atau terdapat 21 peserta didik yang tuntas dengan nilai rata-rata 77,5. Pada siklus III ketuntasan klasikal juga meningkat 16,12 menjadi 83,87% atau terdapat 26 peserta didik yang tuntas dengan nilai rata-rata 82. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan media Pop Up Book dapat meningkatkan keterampilan menulis narasi pada peserta didik kelas IV SDN Serengan 2 Surakarta tahun 2015/2016.