PENGGUNAAN MULTIMEDIA INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PROSES PEMBENTUKAN TANAH
Main Author: | idam ragil widiyanto atmojo, fatimah, samidi,; PGSD FKIP UNS |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO)
, 2015
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/6012 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/6012/5294 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/6012/5295 |
Daftar Isi:
- Abstract: The purpose of this research is to improve concept comprehension of the soil formation processes with interactive multimedia. This research was a Classroom Action Research (CAR) with 3 cycles. The research subject is the fifth grade students of Karangasem 1 No. 61 state primary school Laweyan Surakarta consist of 40 students. Data collection techniques in this research are test, observation, questionnaire, interview, and documentation. The data analyzing used was interactive model of analysis. The improvement of concept comprehension seen by the average values before action was 56 with classical completeness was 32,5%. At the first cycle, the average values increased to 63,69 with classical completeness was 45%. At the second cycle, the average values increases to 74, 16 with classical completeness was 70%. After the action at third cycle, the average value increased to 80,31 with classical completeness was 95%. A conclusion is by using the interactive multimedia can improve concept comprehension of the soil formation processes in science teaching and learning for the fifth grade students of Karangasem 1 No. 61 state primary school Laweyan Surakarta in the academic year 2012/2013. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman konsep proses pembentukan tanah dengan multimedia interaktif. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan tiga siklus. Subjek penelitian adalah siswa kelas V SDN Karangasem 1 No. 61 Laweyan Surakarta yang berjumlah 40 siswa. Teknik pengumpulan pada penelitian ini adalah: observasi, wawancara, kuisioner, dokumentasi, dan tes. Data dianalisis menggunakan model analisis interaktif. Peningkatan pemahaman konsep terlihat dari nilai rata-rata sebelum tindakan yaitu 56 dengan ketuntasan klasikal 32,5%. Pada siklus I nilai rata-rata kelas meningkat menjadi 63,69 dengan ketuntasan klasikal 45%. Pada siklus II nilai rata-rata kelas meningkat menjadi 74,16 dengan ketuntasan klasikal 70%. Setelah tindakan pada siklus III nilai rata-rata kelas meningkat menjadi 80,31 dengan ketuntasan klasikal 95%. Kesimpulannya adalah dengan menggunakan multimedia interaktif dapat meningkatkan pemahaman konsep proses pembentukan tanah dalam pembelajaran IPA kelas V SDN Karangasem 1 No. 61 Laweyan Surakarta tahun ajaran 2014/2015. Kata kunci: Pemahaman konsep, proses pembentukan tanah, Multimedia Interaktif.