PENGGUNAAN MEDIA EDUTAINMENT UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS NARASI
Main Author: | Hasan Mahfud, Muhammad Ismail S, Dinna Arifatul Khusna Siti Istiyati; Universitas Sebelas Maret |
---|---|
Other Authors: | Universitas Sebelas Maret |
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO)
, 2015
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/5799 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/5799/5250 |
Daftar Isi:
- Abstract: The purpose of this research was to improve the students skill in writing narration text through the usage of edutainment media. This research is classroom action research (CAR). The subject of this research is students of IV Grade of State Primary School 3 of Demangan Klaten in academic year 2014/2015, which consists of 16 students. This research is carried out two cycles, each cycles consist of two meeting. Each cycles consisting of planning, action, observation, and reflection. The data collection techniques were interview, documentation, observation, and test. The data validity of this research is by using triangulation of resources and technique triangulation. The data analysis technique that used is analysis interactive model, which consists of three components, they were data reduction, data display, and taking the conclucion or verification. The result shows that the students skill in writing narration can be improved by the usage of edutainment media in IV Grade of State Primary School 3 of Demangan Klaten in academic year 2014/2015.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan menulis narasi melalui penggunaan media edutainment. Bentuk penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SD Negeri 3 Demangan Klaten tahun ajaran 2014/2015. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus, setiap siklus terdiri dari dua kali pertemuan. Setiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah wawancara, kajian dokumentasi, observasi, dan tes. Uji validitas data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif, yang terdiri dari tiga komponen, yaitu reduksi data, sajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Hasilnya menunjukkan bahwa penerapan media edutainment dalam pembelajaran dapat meningkatkan keterampilan menulis narasi pada siswa kela IV SD Negeri 3 Demangan tahun ajaran 2014/2015.