PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGHITUNG PERBANDINGAN SKALA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF STUDENT TEAMS-ACHIEVMENT DIVISIONS (STAD)

Main Author: Siti Kamsiyati, Isnita Lastyarini, Usada,
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO) , 2012
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/381
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/381/187
Daftar Isi:
  • Abstract: The purpose of this research is to improve the scale ratio calculating competency using Student Teams-Achievement Divisions (STAD) type of cooperative learning model. The subject of research was the V grade of SD Negeri I Pelem, containing 41 students. This research is a classroom action research which consisted of two cycles, each cycles had two meetings. Every cycles consisted of planning, action, observation, and reflection activities. The technique of collecting the data used the data used was observation, documentation, and test.The technique of analyzing the data used was interactive analysis technique which consisted of 3 components; they are data reduction, data presentation, and making conclusing of verification. The result of the research showed that the implementation of cooperative learning model of STAD type could improve the understanding of scale ratio calculating competency. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan menghitung perbandingan skala. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V SD Negeri I Pelem, terdiri dari 41 siswa. Bentuk penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) tiap siklus terdiri dari 2 pertemuan. Teknik pengumpulan data adalah dengan observasi, dokumentasi, dan tes. Validitas data menggunakan teknik triangulasi sumber dan metode triangulasi. Teknik analisis data menggunakan teknik analisis model interaktif yang terdiri dari tiga komponen analisis yaitu reduksi data, sajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Hasil penelitian yang dilaksanakan dapat disimpulkan bahwa dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD dapat meningkatkan kemampuan menghitung perbandingan skala.Kata kunci: menghitung perbandingan skala, hasil belajar siswa meningkat, model pembelajaran kooperatif tipe STAD