Komparasi Antara Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token Arends dan Make a Match Terhadap Hasil Belajar IPS Materi Masalah Sosial

Main Author: Yulianti, sri purwanti, Suharno,
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO) , 2014
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/3725
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/3725/2663
Daftar Isi:
  • Abstract: The purpose of this research wastoknowwhichofthelearningmodelthat was better between cooperative learning model Time Token Arends type or cooperative learning model Make a Match type on social learning achievement at material social problem. Basedonthisresearchresultfoundtobs >t(0,025;53) (2,258>2,006) thatsoHo was rejected.Itshowedthattherewassocial learning achievement differentof studentwhowas taughtbycooperative model Time Token Arends type withcooperative model Make a Match type. Theconclusionofthisresearchwasthe cooperative learning model Time Token Arends type more effective than cooperative learning model Make a Match type in social learning in the material social problem. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui model pembelajaran manakah yanglebih baikantara model pembelajaran Kooperatif tipe Time Token Arends atau model pembelajaran Kooperatif tipe Make a Match pada hasil belajar IPS materi masalah sosial. Berdasarkan hasilpenelitian diperoleh tobs>t(0,025;53)(2,258>2,006), sehingga Hoditolak.Halinimenunjukkanbahwaterdapatperbedaan hasil belajar siswa yang diajar dengan model Kooperatif tipe Time Token Arends dengan model Kooperatif tipe Make a Match. Simpulan dari penelitian ini adalah model Kooperatif tipe Time Token Arends lebih efektif dibanding model Kooperatif tipe Make a Match pada mata pelajaran IPS materi masalah sosial.