PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP PENJUMLAHAN DALAM MATEMATIKA MELALUI METODE NUMBER SENSE

Main Author: M. Shaifuddin, wahyu surya saputra, Rukayah,
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO) , 2014
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/3378
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/3378/2373
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/3378/2374
Daftar Isi:
  • Abstract: The purpose of this research is to improve the understanding concept of summation in mathematics through number sense method on the second grade students of SDN 03Jatipuro, Karanganyar at academic year 2012/2013 . This research is classroom action researchwith two cycles. Each cycle consist of four stages they are planning, implementation, observation, and reflection.The data analysis which is applied is an interactive analysis model which consist of three component, they are data reduction, presenting the data, and conclusion drawing or verification. Data is collected by using documentation, observation, interview, and test.The conclusion of this research is implementing an number sense method is able to improve the understanding concept of summation in mathematics on the second grade students of SDN 03Jatipuro, Karanganyar at academic year 2012/2013. Keywords: conceptual understanding, mathematical sum, method Number SenseAbstrak:Tujuanpenelitianiniadalah untuk meningkatkan pemahaman konsep penjumlahan melalui penerapan metodenumber sense pada siswa kelas II SDNegeri03 Jatipuro Kabupaten Karanganyar tahun pelajaran 2012/2013. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas sebanyak dua siklus. Tiap siklus terdiri dari 4 tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif yang terdiri dari tiga komponen yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan atau verifikasi. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah dokumentasi, observasi, wawancara, dan tes.Simpulan penelitian ini adalah penerapan metode number sense dapat meningkatkan pemahaman konsep penjumlahan dalam matematika siswa kelas 4 SD Negeri03 Jatipuro Kabupaten Karanganyar tahun pelajaran 2012/2013.Kata Kunci: pemahaman konsep, penjumlahan matematika, metode Number Sense