PENGARUH PENGGUNAAN GAMES METHOD OF ENVIRONMENT (GMOE) TERHADAP HASIL BELAJAR IPA
Main Author: | Idam Ragil Widianto Atmojo, yohan mahendra, Siti Kamsiati, |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO)
, 2014
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/3248 http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/3248/2282 |
Daftar Isi:
- Abstract: The purpose of this research is to find out the effect of the use of Games Method of Environment (GMOE) on the science learning achievment in natural change and natural resources relation in 5th grade students of elementary school III target area Matesih, Karanganyar academic year 2012/2013. This research is quantitative research the type of experiment using method of Quasi Experimental Design. Design of this research was the Control Group Pre-test Post-test. The population of this research was all of 5th grade students of elementary school III target area Matesih, Karanganyar academic year 2012/2013. Cluster Random Sampling technique was used to take the sample. The data collection technique through observation, documentation and test. The data analysis technique was used pre-requirement test and hypothesis test. To pre-requirement test consist of normality test with chi-squared method and homogeneity test with Bartlett method. Based on the results of the analysis of the t-test shows thitung > ttabel (-0,54 > 2.00030), so that H0 is accepted. Therefore there are positive significant effect on the science learning achievement of fifth grade who were taught by Games Method of Environment (GMOE). The conclusion of this research there was a positive significant effect on the science learning achievment in natural change and natural resources relation of student who were taught by Games Method of Environment (GMOE) is better than students who were taught by cooperative learning type STAD . Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar pengaruh penggunaan Games Method of Environment (GMOE) terhadap hasil belajar IPA dalam materi perubahan yang terjadi di alam dan hubunganya dengan sumber daya alam pada siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri se-dabin III Kecamatan Matesih, Kabupaten Karanganyar tahun ajaran 2012/2013. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif jenis eksperimen menggunakan metode eksperimen semu (Quasi Experimental Design). Design penelitian yang digunakan adalah Control Group Pre-tets Post-test. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri se-dabin III Kecamatan Matesih, Kabupaten Karanganyar tahun ajaran 2012/2013. Cluster Random Sampling digunakan dalam pengambilan sampel. Teknik pengumpulan data melalui observasi, dokumentasi, dan tes. Teknik analisis data yang digunakan yaitu uji prasyarat analisis data dan uji hipotesis. Untuk uji prasyarat meliputi uji normalitas dengan metode chi-kuadrat dan uji homogenitas dengan metode Bartlett. Berdasarkan hasil analisis terhadap uji t menunjukkan thitung > ttabel (-0,54 > 2,00030), sehingga H0 diterima. Dengan demikian terdapat pengaruh positif terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V yang diajar menggunakan Games Method of Environment (GMOE). Simpulan penelitian ini adalah hasil belajar IPA dalam materi perubahan yang terjadi di alam dan hubunganya dengan sumber daya alam pada siswa yang diajar dengan Games Method of Environment (GMOE) lebih baik dibandingkan dengan siswa yang diajar dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD.