PENINGKATAN PENERAPAN KONSEP PESAWAT SEDERHANA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN VISUALIZATION, AUDITORY, KINESTHETIC (VAK) PADA SISWA SEKOLAH DASAR
Main Author: | Karsono, Wardatul Hanifah, Peduk Rintayati, |
---|---|
Format: | Article info eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO)
, 2017
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/10526 |
Daftar Isi:
- Abstract: The purpose of this research was to improve the concept application of simple machine using Visualization, Auditory, Kinesthetic (VAK) model for the students in grade fifth of State Primary School in Boyolali Regency at Academic Year 2016/2017. This research applied Classroom Action Research (CAR) method trough two cycles. Each cycles consist of four phases, namely: planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of the research were the students as many as 20 in grade fifth of State Primary School in Boyolali Regency. The sources of the data in this research were the students in grade fifth, their class teacher, learning activities, and documents. The techniques of collecting data used observation, interview, test, and documentation. The data validity techniques of this research are content validity and technique triangulation. The data analysis technique is interactive analysis model. The result of this research indicated an improvement the concept application of simple machine score from the pre cycle until the second cycle are increased continuosly. In the pre cycle, 30% students pass the classical passing grade with the average value of the test was 52.5. In the first cycle, the average grade value rose to 64.94 with the classical completeness reached 61%. In the second cyle, classical completeness reached 89% and the average value of the class increased to 71,61. Based on the result, it can be conclude that the using of Visualization, Auditory, Kinesthetic (VAK) model has been able to improve the concept application of simple machine at the students in grade fifth of State Primary School in Boyolali Regency at Academic Year 2016/2017. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan penerapan konsep pesawat sederhana melalui model pembelajaran Visualization, Auditory, Kinesthetic (VAK) pada siswa kelas V SD di Kabupaten Boyolali tahun ajaran 2016/2017. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari empat tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas V SD di Kabupaten Boyolali yang berjumlah 20 siswa. Sumber data berasal dari siswa kelas V, guru kelas V, kegiatan pembelajaran, dan dokumen. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, tes, dan dokumentasi. Teknik uji validitas data dalam penelitian ini adalah validitas isi dan triangulasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisisa data interaktif. Hasil tindakan penelitian menunjukkan adanya peningkatan nilai penerapan konsep pesawat sederhana dari prasiklus hingga siklus II secara bertahap. Pada prasiklus, tingkat ketuntasan klasikal mencapai 30% dengan nilai rata-rata yaitu 52,5. Pada siklus I, nilai rata-rata kelas naik menjadi 64,94 dengan ketuntasan klasikal mencapai 61%. Pada siklus II, ketuntasan klasikal mencapai 89% dan nilai rata-rata kelas meningkat menjadi 71,61. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran Visualization, Auditory, Kinesthetic (VAK) dapat meningkatkan penerapan konsep pesawat sederhana siswa kelas V SD di Kabupaten Boyolali tahun ajaran 2016/2017.