PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) UNTUK MENINGKATKAN SIKAP ILMIAH PADA PEMBELAJARAN IPA SISWA SEKOLAH DASAR

Main Author: Idam Ragil Widianto Atmojo, Asnaeni, Lies Lestari,
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO) , 2017
Online Access: http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/10482
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/10482/7687
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/downloadSuppFile/10482/1406
http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/downloadSuppFile/10482/1407
Daftar Isi:
  • Abstract: The purpose of this research was to improve the scientific attitude in science learning through the use of Problem Based Learning at the students in V grade of State Primary School Mangkubumen Kidul No.16 Surakarta in academic year 2016/2017. This research was a Classroom Action Research. The research was conducted in three cycles. Each cycle consisting of planning, acting, observing, and reflecting. The subjects were a teacher and students of V grade of State Primary School Mangkubumen Kidul No.16 Surakarta in academic year 2016/2017. The data source derived from teacher, the result of scintific attitude observation, and documentation. Data collection technique were interview, observation, and documentation. The data validity used data sourch triangulation and data collection of triangulation. The data analyzed technique was interactive analysis model. The conclusion was implementation of Problem Based Learning (PBL) model could improve the scientific attitude in science learning at V grade students of State Primary School Mangkubumen Kidul No.16 Surakarta in academic year 2016/2017. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan sikap ilmiah pada pembelajaran IPA melalui penerapan model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada siswa kelas V SD Negeri Mangkubumen Kidul No.16 Surakarta tahun ajaran 2016/2017. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Penelitian ini dilaksanakan dalam tiga siklus. Tiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah guru dan siswa kelas V SD Negeri Mangkubumen Kidul No.16 Surakarta tahun ajaran 2016/2017. Sumber data berasal dari guru kelas V, hasil observasi sikap ilmiah, dan dokumentasi. Teknik pengumpulan data adalah dengan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Validitas data yang digunakan adalah triangulasi sumber data dan triangulasi teknik pengumpulan data. Analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif. Simpulan penelitian ini adalah penerapan model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dapat meningkatkan sikap ilmiah pada pembelajaran IPA siswa kelas V SD Negeri Mangkubumen Kidul No.16 Surakarta tahun ajaran 2016/2017.