EFEKTIVITAS PENGGUNAAN ANIMASI MULTIMEDIA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TPS TERHADAP PENINGKATAN PENGUASAAN MATERI
Main Authors: | Ulpayani, Ulpayani, Sikumbang, Darlen, Pramudiyanti, Pramudiyanti |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
Jurnal Bioterdidik
, 2013
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JBT/article/view/2056 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JBT/article/view/2056/1224 |
Daftar Isi:
- The purpose of this study was determine the animation multimedia and learning model TPS effects to increasing students  mastery. The research design was pretest-posttest non-equivalent groups. The research samples were students of class XI3 and XI4 science selected by using purposive sampling technique. Quantitative data obtained from the average value of pretest and posttest were statistically analyzed using t-test. Qualitative data activity data and questionnaire responses of student learning was obtained. The results showed that the animation  multimedia significantly influence the improvmant of  students'mastery of the material with average N-gain is 45.26 and the average of all studentâ€TMs  activitie in which the animation multimedia was higher. So, the use of animation multimedia with TPS learning model can effective students' mastery of the material and studentâ€TMs  activities. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui penggunaan animasi multimedia dengan model pembelajaran TPS terhadap peningkatan penguasaan materi siswa. Desain penelitian adalah pretes-postes kelompok non equivalen. Sampel penelitian adalah siswa kelas XI IPA3dan  XI IPA4  yang dipilih secara purposive sampling.Data kuantitatif diperoleh dari rata-rata nilai pretes dan postes yang dianalisis secara statistik menggunakan uji-t. Data kualitatif berupa data aktivitas dan angket tanggapan belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan animasi multimedia berpengaruh signifikan dalam meningkatkan penguasaan materi siswa, dengan rata-rata N-gain 45,26 dan rata-rata aktivitas siswa yang menggunakan animasi multimedia lebih tinggi. Sehingga, penggunaan animasi multimedia dengan model pembelajaran TPS efektif  dalam meningkatkan penguasaan materi dan aktivitas siswa.Kata kunci: animasi multimedia, model pembelajaran kooperatif  tipe TPS, penguasaan materi, sistem peredaran darah.