NILAI ESTETIK NILAI ESTETIKA DAN PENDIDIKAN NASKAH SINGIR MITERA SEJATI DAN NGUDI SUSILA KARYA KIAI BISRI MUSTHOFA

Main Author: Rizal, Moh. Ahsan Sohifur
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: UNIVERSITAS NUSANTARA PGRI KEDIRI , 2017
Online Access: http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/bind/article/view/679
http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/bind/article/view/679/488
Daftar Isi:
  • Abstract: Singir mitera sejati and ngudi susila is a literary work that shaped nadhom with poetic following the rules of science arudl. In addition there is an aesthetic and educational value. Singir can serve as a medium of education and learning resources. Because singir store adhiluhung value which can be utilized as appropriate. Particularly in the study of literature in the school or boarding school. This research aims to describe the aesthetic and educational value. Substantially, this research describe about three things, namely (1) aesthetic value that includes, (a) the aesthetics of form, and (b) the aesthetic contents. (2) the value of moral education that includes (a) the value of moral education which clarifies the relationship of human with God, (b) the relationship of human with human, (c) man human with theirself and (d) the human with the environment or nature.   Keyword: singir, aesthetics and education.
  • Abstrak: Singir dan ngudi susila adalah etos kerja sastra yang berbentuk nadhom dengan puitis mengikuti aturan arudl ilmu. Selain itu ada nilai estetika dan pendidikan. Singir dapat berfungsi sebagai media sumber daya pendidikan dan pembelajaran. Karena singir toko adhiluhung nilai which dapat dimanfaatkan AS TEPAT. Terutama dalam studi sastra di sekolah sekolah atau asrama. Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan nilai estetika dan pendidikan. Secara substansial, penelitian ini menjelaskan hal-hal tentang tiga item, yaitu (1) nilai estetika yang meliputi, (a) estetika bentuk, dan (b) isi estetika. (2) nilai pendidikan moral yang meliputi (a) nilai pendidikan moral yang menjelaskan hubungan manusia dengan Tuhan, (b) hubungan manusia dengan manusia, (c) manusia manusia dengan theirself dan (d) manusia dengan lingkungan atau alam.   Kata kunci: singir, estetika dan pendidikan.