Pemertahanan Bahasa Sebagai Strategi Komunikasi pada Kegiatan Tutorial (Pembelajar BIPA Kelas Pemula)
Main Author: | Nugroho, Hasan |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
UNIVERSITAS NUSANTARA PGRI KEDIRI
, 2017
|
Online Access: |
http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/bind/article/view/464 http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/bind/article/view/464/480 http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/bind/article/view/464/482 |
Daftar Isi:
- Abtract: BIPA an appropriate container for foreigners who want to learn Indonesian. There are two technical implementation of the program BIPA direct contact with learners, the teachers and tutors. This article discusses the focus for tutors and tutorial activities. One strategy that can be done by tutors when tutorial activities is the preservation of language. Preservation of language by the tutor will make the learners are accustomed to using the Indonesian language. In this article described regarding (1) the theoretical basis of preservation of language as a communication strategy on tutorial activities learners BIPA beginners class, (2) preservation of language as a means to refuse to communicate in English when tutorial activities, and (3) the implementation of the preservation of language as a strategy communication activities with learners BIPA tutorial beginner class. 90
- Abstrak: BIPA merupakan wadah bagi warga asing yang ingin belajar bahasa Indonesia. Terdapat dua pelaksana teknis dalam program BIPA yang langsung bersentuhan dengan pembelajar, yaitu pengajar dan tutor. Artikel ini fokus untuk membahas tentang tutor dan kegiatan tutorial. Salah satu strategi yang dapat dilakukan oleh tutor saat kegiatan tutorial adalah pemertahanan bahasa. Pemertahanan bahasa oleh tutor akan membuat pembelajar terbiasa menggunakan bahasa Indonesia. Pada artikel ini dipaparkan mengenai (1) landasan teori pemertahanan bahasa sebagai strategi komunikasi pada kegiatan tutorial pembelajar BIPA kelas pemula, (2) pemertahanan bahasa sebagai sarana untuk menolak komunikasi dengan bahasa Inggris pada saat kegiatan tutorial, dan (3) pelaksanaan pemertahanan bahasa sebagai strategi komunikasi pada kegiatan tutorial dengan pembelajar BIPA kelas pemula. 91