The effectiveness of scaffolds and conferencing on the Senior High School students' ability in writing narrative and descriptive texts / Nada Yangrifqi

Main Author: Yangrifqi, Nada
Format: Thesis NonPeerReviewed
Terbitan: , 2012
Online Access: http://repository.um.ac.id/58621/
Daftar Isi:
  • Katakuncikeefektifanmenulisnaratifdeskriptifscaffoldskonferensimetodekonvensional.Scaffoldsadalahsebuahpanduandalammenulissebuahtekssedangkankonferensiadalahpercakapanantaragurudansiswauntukmemberikanresponterhadaptulisansiswa.Denganmengkombinasikanscaffoldsdankonferensipenelitianinimenginvestigasiapakahkombinasiscaffoldsdankonferensiefektifdalampengajaranmenulis.TujuanpenelitianiniadalahuntukmengetahuikeefektifandariscaffoldsdankonferensidalampengajaranmenulisnarratifdandeskriptifpadasiswaSMA.Desainpenelitianiniadalahsemi-eksperimendengantesawal-akhirkelompokyangtidakdiacak.SubjekpenelitianinidiambildaripopulasisiswakelasXSMAN1GambiranBanyuwangipadatahunajaran2011/2012.Dalampengumpulandatainstrumenyangdigunakanadalahtesawaldanakhirmenulisnaratifdandeskriptifsebagaiinstrumentpengambildatautama.Tesnaratifdalambentukgambarberserisedangkantesdeskriptifdalambentukprofilselebriti.Sementarakuesioneruntuksiswaceklisobservasidancatatanlapanganadalahinstrumentyangdigunakanuntukmendapatkandatapenunjang.HasildaritesawalyangdiadakanuntukmengetahuikemampuanawalsubjeksebelumperlakuanpercobaandilakukandianalisasecarastatistikdenganmenggunakantesLevenedanindependentt-test.UntuktesawalnaratiftesLevenemenghasilkannilaisignifikansisebesar0.640(0.05).Tesdeskriptifjugamenghasilkannilai0.480(0.05).Hasilinimenunjukkanbahwavariasididalamkelompokeksperimentaldankontrolseragam.Sementarahasildariindependentt-testuntuktesawalnaratifmenghasilkannilaisignifikansi0.806(0.05)danhasiluntukdeskriptiftesmenunjukkannilaisignifikansi0.81(0.05).Halinimenunjukkanbahwakemampuanmenulissiswapadakelompokeksperimentaldankontrolgrouptidakberbedasecarasignifikan.Berdasarkanhasiltersebutmakaindependentt-testdapatdigunakanuntukmenganalisanilairata-ratadaritesakhir.Darihasilpenghitunganstatistikuntuktesakhirdenganmenggunakanindependentt-testmenunjukkanbahwanilaisignifikansidaritesnaratifadalah0.001(0.05)sedangkanuntuktesdeskriptifadalah0.003(0.05).Halinimengindikasikanadanyaperbedaanyangsignifikanpadanilairata-ratatesnaratifdandeskriptifantarasiswayangdiajarmenggunakanscaffoldsdankonferensidengansiswayangdiajarmenggunakanmetodekonvensionaldalampengajaranmenulis.Karenanilairata-ratakelompokekperimentallebihtinggidaripadakelompokkontrolmakadapatdikatakanbahwapeningkatannilairata-ratatesnaratifdandeskiptifkelompokeksperimentallebihtinggidibandingkanpeningkatanpadakelompokkontrol.Selainituhasildaripenghitunganstatistikpadasetiapaspekmenulispadatesnaratifdandeskriptifmenunjukkanbahwapeningkatannilairata-rataaspekisiorganisasidantatabahasapadakelompokeksperimentallebihtinggidibandingkandengankelompokkontrol.Hasilpenghitunganstatistiknilairata-rataaspekkosakatatesdeskritifjugamenunjukkanbahwanilairata-ratakelompokeksperimentalpadaaspekinimemilikinilaiyanglebihtinggidaripadakelompokkontrol.Berdasarkanhal-haltersebutdapatdikatakanbahwahipotesispadapenelitianiniterbuktibenarbahwamenggunakanscaffoldsdankonferensidalammengajarmenulisnaratifdandeskriptiflebihefektifdibandingkandenganmenggunakanteknikkonvensional.Lebihjauhlagihasildaritemuanpenunjangjugamenunjukkanbahwapenggunaanscaffoldsdankonferensimenguntungkandanmembantusiswadalammenulissebuahteks.Berdasarkanhasiltemuanpenelitiandapatdisimpulkanbahwascaffoldsdankonferensidalampengajaranmenulisnaratifdandeskriptifterbuktiefektifdalammeningkatkanprestasisiswadalammenulis.Olehkarenaitudisarankankepadaparaguruuntukmenggunakanscaffoldsdankonferensisebagaisalahsatumetodealternatifdalammengajarmenulis.Selainitudisarankanuntukpenelitianyangakandatanguntukmenelitikeefektifanscaffoldsdankonferensidalamjenisteksyanglainsertapadasiswapadatingkatyangberbeda.Disampingituuntukpenelitianyanglebihjauhdisarankanuntukmengadakanpenelitiantentangkefektifanscaffoldsdankonferensipadajenistextyanglainpadalevelsiswayangberbedasertadenganmempertimbangkankarakteristiksiswasepertigayabelajargenderstrategibelajarataumotivasibelajarsiswa.