Improving the ability of the second year students of MTs Muhammadiyah Wangon in writing recount paragraph using picture series / Ikro Suryawan

Main Author: Suryawan, Ikro
Format: Thesis NonPeerReviewed
Terbitan: , 2010
Online Access: http://repository.um.ac.id/58367/
Daftar Isi:
  • KemampuansiswakelasduaMTsMuhammadiyahWangondalammenulisparagrafmasihkurangmemuaskan.Siswatidakmampumengekspresikangagasanmerekadalamsebuahparagrafyangbaik.Merekamasihmembuatkesalahandalammenulisberkenaandengankomposisiisipenggunaanbahasadanmekanisme.Untukmengatasimasalahinipenelitimengusulkansalahsatustrategidalammengajarkanmenulisrecountdenganmenggunakangambarseri.PenelitianinibertujuanmemperbaikikemampuansiswadalammenulisparagraphrecountdenganmenggunakangambarseribagisiswakelasduaMTsMuhammadiyahWangonJawaTengahmenggunakanpenelitiantindakankelassecarakolaboratif.Penelitidankolaboratorbekerjasamadalamhalperencanaanpengimplementasianpengamatantindakandanrefleksidatayangdiperolehselamaproseskegiatanbelajarmengajardanhasiltulisansiswa.Subjekdaripenelitianiniadalah35siswakelasIIAMTsMuhammadiyahWangontahunajaran2007/2008.Penelitianinidilakukandalam2siklusdansetiapsiklusdilaksanakandalam4pertemuan.Terindikasibahwapenggunaangambarseritelahmemperbaikikemampuansiswadalammenulisrecount.Setelahpenelitimenyelesaikansikluspertamadankeduaterlihatbahwahasilsiswapadasikluskeduameningkat.Hanya6dari35siswa(1715%)sajayangmasihmendapatskordibawahtargetskor60.Langkah-langkahnyaadalahsebagaiberikut.Pertamagurumemberikangambarserikepadakelompok-kelompoksiswayangberanggotakanempatorang.KeduagurumenjelaskanSimplePastkosakatadarikatakerjatakberaturandankatabendajamakuntukmembantusiswamemecahkanmasalah-masalahmerekadalammenulisrecount.Ketigagurumenyediakankosakatadarikatakerjayangtakberaturandankatabendajamakyangdisediakandalamlembarankertasuntukmembantusiswamenulislebihbaik.Berdasarkantemuandiatasdibuatlahtigasaran.Pertamauntukmengembangkanstrategigurudalammenerapkangambarseridisarankanbahwagurumensosialisasikannyadalampertemuanguruworkshoppelatihanataumenulisartikelyangmenggunakanstrategigambarseridalambuku-bukusiswaataujurnal.Keduadianjurkanbahwasiswamenggunakangambarserisebagaistrategibelajaruntukmelatihkemampuanmerekadalammenulisrecountyangdapatdilakukandalamkegiatanekstrakurikulermereka.Ketigabagipenelitimendatangdisarankanmelakukanstudisemacaminidengansubjekdantempatyangberbedauntukperbaikanmengajarmenulisrecount.