Developing a guidebook of the parliamentary debate strategy for teaching speaking in senior high school / Ulil Fuadah
Main Author: | Fuadah, Ulil |
---|---|
Format: | Thesis NonPeerReviewed |
Terbitan: |
, 2020
|
Online Access: |
http://repository.um.ac.id/108302/ |
Daftar Isi:
- RINGKASANFuadahUlil.2019.DevelopingAGuidebookofParliamentaryDebateStrategyforTeachingSpeakinginSeniorHighSchool.TesisProgramStudiKeguruanBahasaFakultasSastraUniversitasNegeriMalang.Pembimbing(1)Prof.Dr.SriRachmajantiDip.TESL.M.Pd.(2)FranciscaMariaIvoneS.Pd.M.A.Ph.D.KeywordsBukuPanduanDebateParlementerMengajarKompetensiBerbicara.MengajarkemampuanberbicarabahasaasingmerupakansalahsatutugasyangcukupberatbagiguruBahasaInggrisdiSekolahMenengahAtas.Gurumembutuhkanstrategiyangtepatagarpembelajaranmendapatkanhasilyangmaksimal.Salahsatustrategiyangdapatdigunakanuntukmengajarkemampuanberbicaraadalahstrategidebatparlementer.Sayangnyareferensiyangdapatdigunakanolehguruuntukmengimplementasikanstrategitersebutmasihsangatterbatas.Olehkareanitutesisinibertujuanuntukmengembangkanbukupanduanstrategidebatparlementeruntukmembantugurudalammenerapkanstrategitersebutdengancarayanglebihefektifdanterstruktur.PenelitianinimenggunakanmodelpenelitianDesignBasedResearchyangmeliputitahapAnalisisPrototipeEvaluasidanRefleksi.PenelitianawaldilakukandenganmenyebarkanangketelektronikkegurubahasaInggrisSekolahMenengahAtas.Sebanyak22gurubahasaInggristelahmengisiangkettersebut.Kemudiantahapanalisisdilakukandenganmewawancaraigurudanmereviewbeberapasumberyangterkait.Selanjutanyatahapprototipedilakukanmelaluiprosesdesaindanpengembangan.Untukmengevaluasiprodukpenelitimelakukanvalidasikontendenganmelibatkantigaahlivalidasimediaolehsatuahlidanujicobaprodukketigagurudaritigasekolahyangberbeda.Berdasarkanhasilvalidasiahlikontenbukupanduantersebutmemeperolehnilai91%sementarahasildarivalidasiahlimediamemperolehnilai93.4%yangberartibukutersebutdapatdigunakannamundenganbeberapaperbaikan.Setelahselesaipadatahaprevisibukuteresebutdiujicobakanolehtigaguru.Hasildariujicobabukumendapatkannilai92.04%yangmengindikasikanbahwabukutersebutsudalayakpublikasidandapatdigunakangurubahasaInggris.Meskipunbukupanduaninidikategorikandalamprodukyangsudahlayakdigunakantetapimasihadabeberapakekurangan.BukupanduanstrategidebathanyadapatdigunakanuntukmateribahasaInggrissepertitekseksposisihortatori/analitisatauteksargumentasisaja.Selainitubukupanduaninitidakhanyaberfokuspadapemaparanprosedurmengajarnamunjugamembahastentanglandasanteoridebatparlementerdalamkonteksyangsebenarnya.Kemudiantampilanbukudapatdikembangkanlebihmenariklagiolehpenelitiselajutnyadenganmemintaahlidesainbukuuntukmengerjakannyamengingatdesainbukuinidikerjakanolehpenelitisendiriyangnotabenebukanahlidalammendesainbuku.Terakhiruntukmemenuhituntunandieradigitalpenelitiselanjutnyabisamengembangkanprodukinidenganmemasukanunsur-unsurdigitalataubahkandapatmengembangkanprodukinidalambentukdigitalseutuhnya.