Factors Affecting students' reluctance to speak: a case study of an interest-based class in SMAN 1 Tumpang / Maria Ignatia Carolina Bessu Nande

Main Author: Nande, Maria Ignatia Carolina Bessu
Format: Thesis NonPeerReviewed
Terbitan: , 2017
Online Access: http://repository.um.ac.id/10799/
Daftar Isi:
  • ABSTRAKNandeMariaIgnatiaCarolinaBessu.FactorsAffectingStudentsReluctancetoSpeakACaseStudyofanInterest-basedClassinSMAN1Tumpang.ThesisDepartmentofEnglishFacultyofLettersUniversitasNegeriMalang.Advisors1)Dra.SriAndreaniM.Ed.2)Dr.SinthaTresnadewiM.Pd.KataKunciKeenggananBerbicaraKeenggananSiswaPenelitianinidiadakanuntukmengetahuifaktoryangmempengaruhikeengganansiswauntukberbicaraBahasaInggrisdikelas.PenelitimemilihpenelitianinikarenapenelitianmengenaikeenggananberbicarapadasiswatingkatSMAmasihbelumbanyakditeliti.DisampingitupenelitijugamemilihpenelitianinikarenaparasiswaterlihatkurangtertarikuntukberbicaraBahasaInggrisdikelasmeskipunmatapelajaranBahasaInggrisadalahmatapelajaranpilihanmerekasendiri.Olehkarenaitumengetahuifaktoryangmempengaruhikeengananberbicarapadasiswasangatlahpentinguntukmencegahdanmengatasimasalahterkaitkeengganansiswauntukberbicara.Semakincepatsumbermasalahinidapatdiketahuisemakinkecilpulapeluanguntukmasalahyangsamadapatterjadilagidimasamendatang.Penelitianinimenggunakandesainpenelitiandeskriptifkualitatifuntukmemperolehdata.SubyekpenelitianiniadalahsiswakelasXLintasMinatBahasaInggrisdiSMAN1Tumpangpadasemestergenaptahunajaran2016/2017.Datadalampenelitianinidiperolehmenggunakanbeberapainstrumentyaitukuisionerpedomanwawancaradanlembarobservasi.KuisioneryangdigunakanmerupakanadaptasidariForeignLanguageClassroomAnxietyClass(FLCAS)olehHorwitzetal.KuisionermilikHorwitzetalterdiridari33pertanyaandenganlimapilihanjawabanyaitusangatsetujusetujuantarasetujudantidaksetujutidaksetujudansangattidaksetuju.Tetapikuisioneryangdigunakanolehpenelitidalampenelitianinisudahdiadaptasikebentukyanglebihsederhanagunamenyesuaikankuisionerdenganpermasalahandanrespondendalampenelitianini.Kuisioneryangdigunakandalampenelitianiniberisi21itemdenganpilihanjawabanyaatautidakdan1itemdalambentukesai.KuesionerdigunakanuntukmemperolehdataterkaitresponsiswatentangfaktoryangmempengaruhikeenggananmerekadalamberbicaraBahasaInggris.Sedangkanwawancaradanobservasidigunakanuntukmendukungdatayangdiperolehdarikuesioner.Datayangdiperolehmelaluikuesionerdituangkandalambentuktabelbesertapersentasenyayangdiperolehmelaluimetodeperhitungansederhana.Penelitimenganalisahasilpersentasetertinggidaritiapitemdanmembuatkesimpulanterkaitfaktoryangmempengaruhikeengganansiswauntukberbicara.Sementaraitudatayangdiperolehmelaluiwawancaramengalamiprosestranskripsiuntukmemudahkanpenelitidalammenganalisadata.Kemudianseluruhdatayangdiperolehmelaluiwawancaradanobservasidijelaskandandiinterpretasikanuntukmenguatkandatayangdiperolehmelaluikuesioner.HasildaripenelitianinimenunjukanbahwakeenganansiswauntukberbicaradalamBahasaInggrisdisebabkanolehtigafaktorutamayaitufaktornon-linguistikfaktorlinguisticdanfaktorlainnya.Hasilpenelitianmenunjukanbahwasebagianbesarsiswamerasaengganuntukberbicaradanmenjawabpertanyaangurujamselamapelajaran.Merekatetapdiamdanengganberbicarakarenabeberapafaktornon-linguistiksepertimotivasiperasaankhawatirperasaanmaluperasaangugupdanperasaankurangpercayadiri.Beberapafaktorlinguistiksepertikosakatapenguasaangrammardancarapengucapanjugamempengaruhikeengganansiwauntukberbicara.Selainituhasildaripenelitianinimenunjuanbahwafaktorlainsepertikondisikelascaramengajarhubunganantarasiswadanhubunganantarasiswadangurujugamempengaruhikeenganansiswadalamberbicara.Darihasilyangdidapatdapatdisimpulkanbahwakeengganansiswadalamberbicaradipengaruhiolehsiswaitusendiridanjugalingkunganmereka.Olehkarenaitumasalahinitidakdapatdibiarkanbegitusajakarenamerupakansalahsatusumbermasalahsiswadalamberbicara.Gurujugamemilikiperanpentingdalammembantusiswauntukmengatasimasalahini.Guruharusbisamenciptakansusasanakelasyangnyamandanmenghidariaktivitasyangdapatmemicukeengganansiswauntukberpartisipasidikelas.GurujugamembutuhkanstrategiyangdapatmendorongsiswauntukberbicaraBahasaInggrisselamaprosesbelajarmengajar.