The use figurative language in fast food advertising slogans / Kevin Evodie Gerardo Wana Sampurna

Main Author: Sampurna, Kevin Evodie Gerardo Wana
Format: Thesis NonPeerReviewed
Terbitan: , 2017
Online Access: http://repository.um.ac.id/10793/
Daftar Isi:
  • ABSTRAKSampurnaK.E.G.W.2017.PenggunaanBahasaKiasandalamSloganIklanMakananCepatSaji.Skripsi.JurusanSastraInggrisFakultasSastraUniversitasNegeriMalang.Pembimbing(I)Dr.SuharyadiS.Pd.M.Pd.(II)AuliaAprianaS.S.M.Pd.KataKuncibahasakiasanmakanancepatsajisloganpersepsiDieramoderninipenggunaaniklansebagaialatkomunikasipubliktidakterelakkanterutamadibidangbisnis.Perusahaanmakanancepatsajiadalahsalahsatubisnisyangpalingterkemukayangsangatbergantungpadasektorperiklanan.Banyakperusahaanbesarmakanancepatsajitelahmenciptakaniklantermasukslogan.Sloganiklanmakanancepatsajidiyakiniberbedadariyanglainnyakarenaseringkalimelibatkanpenggunaanbahasakiasan.Olehkarenaitupenelitianinibertujuanuntukmengetahuijenisbahasakiasanyangbiasadigunakandalamsloganiklanmakanancepatsajidanpersepsimasyarakatterhadapefektivitasbahasakiasandalamsloganiklanmakanancepatsaji.Pendekatansecarakualitatifdeskriptifdigunakansebagaidesainpenelitian.Datapenelitianiniberasaldariduasumberutama.Sumberdatayangpertamaadalahsloganiklanmakanancepatsajiyangdiperolehdaribeberapasitusweb.SloganyangdipilihberdasarkandaftarrestoranmakanancepatsajiAmerikaterfavoritpadatahun2016.Jumlahsloganyangberhasildikumpulkanadalah62buah.Sumberdatakeduadiambildarisurveikuesioner.Penelititelahmemintakepada70respondenuntukmengisikuesioner.MerekasemuaadalahmahasiswasemesterdelapanjurusanSastraInggrisFakultasSastraUniversitasNegeriMalang.UntukmenunjanganalisisdatapenelitimenggunakankonsepteoritisbahasakiasanolehMcQuarriedanMick(1996)dankonsepAIDA(AttentionInterestDesireandAction).Darihasilpenelitianinimasing-masingsloganiklanmakanancepatsajimengandungsetidaknyasatuataubahkanbanyakjenisbahasakiasan.Ellipsisadalahjenisbahasakiasanyangpalingdominan(21%)diikutiolehmetaphorpadaperingkatkedua(15%)metonymypadaperingkatketiga(14%)hyperbolepadaperingkatkeempat(13%)rhymedansimilepadaperingkatkelima(5%)anaphoraepistropheparisondanrhetoricalquestionpadaperingkatkeenam(4%)alliterationchimepersonificationdanimagerypadaperingkatketujuh(3%)danallusionpadaperingkatterakhir(1%).Selainituberdasarkanhasilkuesionersebagianbesarrespondensetujubahwabahasakiasandapatsecaraefektifmenarikperhatianmempertahankanminatmenciptakankeinginandanmengarahpadatindakan.Penelitimerekomendasikanpenelitianiniuntukparamahasiswakhususnyabagimahasiswalinguistiksehinggamerekadapatmemperluaspemahamanmerekatentangbahasakiasandenganmenggunakanpenelitianinisebagaireferensi.Bagiparapenelitidimasadepandiharapkandapatmelakukanpenelitianlebihlanjutdanmendalammengenaipenggunaanbahasakiasanpadaiklan.BagiparapengiklanmerekaharuslebihmemperhatikanBahasakiasanyangdigunakandalamiklan.