Implementing writing process through interactive pair outlining strategy to improve writing ability in hortatory exposition text of eleventh graders of SMA Negeri 7 Malang / Chasanatun Mujrikhah

Main Author: Mujrikhah, Chasanatun
Format: Thesis NonPeerReviewed
Terbitan: , 2015
Online Access: http://repository.um.ac.id/10766/
Daftar Isi:
  • ABSTRAKMujrikhahChasanatun.2015.PenerapanWritingProcessmelaluiStrategiInteractivePairOutlininguntukMeningkatkanKeterampilanSiswadalamMenulisTeksHortatoryExpositionpadasiswakelas11SMANegeri7Malang.Skripsi.JurusanBahasaInggrisFakultasSastraUniversitasNegeriMalang.Pembimbing(I)Dr.MirjamAnugerahwatiM.A.(II)Prof.UtamiWidiatiM.A.Ph.D.KatakuncikemampuanmenulistekshortatoryexpositionstrategiInteractivePairOutliningprosesmenulisBerdasarkanobservasipendahuluanyangtelahdilakukanpenelitimenemukanbahwakemampuanmenulisteksBahasaInggrispadasiswakelaspeminatanXIMIA4masihrendahdansiswajugakurangmemilikimotivasiuntukmenulis.Kurangnyavariasistrategigurudalammengajarmembuatsiswaengganuntukmenulis.Selainitumalasahyangdihadapisiswaketikamenulisyaituketikamerekaharusmengemabngkanidedanmenyusunnyakedalamsebauhpargraf..UntukmemecahkanmasalahtersebutpenelitimenerapkanprosesmenulisdenganbantuanstrategiInteractivePairOutlininguntukmeningkatkankegiatanbelajardanmengajarmenulisdikelasdanmeningkatkanketerampilansiswadalammenulistekshortatoryexposition.PenelitimenggunakanstrategiInteractivePairOutliningdikarenakankebanyakansiswamemilikikesulitandalammengembangkanidemereka.Olehkarenaitumerekamemerlukansebuahacuanyangakandigunakanuntukmenulisdalambentukoutline.Selainitupenerapandiskusiketikamembuatoutlinejugamembantusiswauntukmendapatkanlebihbanyakide.Penelitijugamenggunakanstrategiprosesmenulisyangterbagimejadiempattahapyaitupre-writingplanningdraftingdanpost-witing.PenerapanstrategiInteractivePairOutliningterdapatpadatahapanplanning.Strategiinimembantusiswamembangundanmengembangkanidemerekakedalamparagrafyangbaik.DesainpenelitianiniadalahPenelitiTindakanKelas.Penelitianinidilakukandalamsatusiklusyangmencakupenamkalipertemuan.SubjekpenelitianiniadalahsiswapeminatankelasXIMIA4SMANegeri7Malang.Fokusdaripenelitianiniadalahmeningkatkankemampuanmenulistekshortatoryexpositionsiswadanpartisipasisiswaselamapelaksanaantindakan.Instrumendalampenelitianiniantaralainadalahpedomanwawancaralembarobservasikuisionercatatanreflektifpenelitirubrikpenilaianmenulisdantesmenulis.Rekanpenelitiditunjukuntukmengamatisikapdanpartisipasisiswaselamaprosesbelajarmengajar.Kriteriakeberhasilansiswaditentukandenganmenggunakannilaiyaitu70.Darihasilanalisadatadapatdinyatakanbahwapenelitianinisuksesdilakukankarenakriteriasuksestelahterpenuhi.NilaisiswameningkatdansiswamemberitanggapanpositifterhadappenerapanprosesmenulisdenganbantuanstrategiInteractivePairOutliningdalampembelajaranmenulis.Hasilanalisisdatamenunjukkan18dari20siswamenunjukkanpeningkatannilaimenulishingga10poindan90%siswamendapatnilai880570.Selainitulebihdari75%siswamenunjukkanresponpositifterhadappenerapanstrategiInteractivePairOutlining.KeberhasilanpeningkatankemampuansiswadalammenulisjugaberdasarkanpenerapanprosesmenulisdenganstrategiInteractivePairOutliningsesuailangkahberikut(1)siswadibimbinguntukmembrainstrormideberdasarkantopiktertentu(2)siswasecaraberpasanganberdiskusiuntukmembuatoutline(3)siswamenulisoutlinesecaraindividu(4)siswamembuatdraftberdasarkanoutlineyangdibuatsecaraindividu(5)siswamendapatfeedbackdarigurudantemansebaya(6)siswamerevisidanmengeditteksyangmerekabuatberdasarkanfeedbackyangdiberikan.KesimpulannyapenerapanprosesmenulisdenganbantuanstrategiInteractivepairOutliningdapatdigunakanuntukmeningkatkankemampuanmenulissiswa.Strategiinidapatmembantusiswadalammengembangkanidedanmenyusunparagraftekshortatoryexpositionmenjadilebihbaik.Selainitunilaisiswameningkatdansiswalebihtermotivasiuntukaktifdalamkegiatanbelajarmengajar.PenerapanprosesmenulisdenganbantuanstrategiInteractivePairOutliningjugamembantusiswauntukmenemukandanmengembangkanidemerekalalumenuangkannyadalamsebuahtekshortatoryexpositionyanglebihbaik.8195