Analysis of the implementation of quantum teaching and learning in the lesson plans provided in four English learning websites for young EFL learners / Indra Pramesti
Main Author: | Pramesti, Indra |
---|---|
Format: | Thesis NonPeerReviewed |
Terbitan: |
, 2014
|
Online Access: |
http://repository.um.ac.id/10547/ |
Daftar Isi:
- PramestiIndra2014.AnalisisPenerapanQuantumTeachingandLearningpadaLessonPlandiEmpatWebsitePengajaranBahasaInggrisuntukPelajarUsiaDini.SkripsiPendidikanBahasaInggrisFakultasSastraUniversitasNegeriMalangPembimbingFranciscaMariaIvoneMAPh.DKataKunciQuantumTeachingandLearning(QTL)WebsitePengajaranBahasaInggrisPelajarUsiaDiniDiIndonesiaGuruBahasaInggrisusiadiniyanginginmengembangkanpelajaranyangbaikseringkalimendapathambatandiantaranyaukurankelasyangbesarmateripengajaranyangkurangfasilitasyangkurangmendukungsertasiswayangkurangtermotivasimengikutipelajaran.MetodepembelajaranQuantumhadirsebagaimetodepembelajaranyangcukupmenjanjikanuntukdilaksanakandikelas.KonsepdariQTLadalahmembawaduniagurukeduniasiswadenganmelaksanakanprosesbelajaryangmenyenangkan.InternetmenyediakanberbagaimacamwebsitepengajaranBahasaInggrisyangmenawarkanRencanaPelaksanaanPembelajaran(RPP)danidemengajaryangmengusungkonseppendekatanQTL.SumberpengajaraninisangatmembantuguruBahasaInggrisuntukmenciptakanaktivitasbelajarmengajardidalamkelas.NamunevaluasimengenaipenggunaanpendekatanQTLpadamaterialinipentingdilakukanuntukmengetahuibagaimanametodeiniditerapkansertaapasajayangdiperlukanuntukmembantupenggunaanmaterialinisecaraefektifdidalamkelas.Padapenelitianinipenelitimenggunakanmetodepenelitiankualitatif.PenelitimemberidefinisitentangQTLmengevaluasiwebsitepembelajaranBahasaUnggrismendaftardanmengevaluasiRPPuntukmengetahuibagaimanaQTLditunjukkanpadaRPP.UntukmempertahankanreliabilitaspenelitianpenelitimelaksanakanwawancaradenganguruBahasaInggrisdiSekolahDasaryangtelahditentukan.GurujugaterlibatdalamprosesevaluasiRPP.Penelitimendiskusikantemuandarievaluasidanmenghubungkannyadengankondisinyataprosesbelajar-mengajardalamkelas.HasilpenelitianinimembuktikanbahwaQTLdapatditerapkandalamkelasjikaguruberpakupada6langkahstrategipengembanganQTLolehDePorteryakni(1)tumbuhkan(2)alami(3)namai(4)demonstrasikan(5)ulangidan(6)rayakan.KeenamlangkahinicocokdenganpenyajianrencanapembelajaranyangdisarankanKurikulum2013.PenelitianinibergunabagigurudalammenciptakanrencanapembelajarandenganmengusungkonseppendekatanQTLsehinggasiswamenjadilebihmudahdalammenerimapelajaran.DimasadepanpenelitilainnyadapatmengeksplorrepresentasidaripendekatanlainnyadiwebsitepengajaranBahasaInggrisdandapatmenganalisaRPPberbasispendekatanQTLyangditawarkanpadawebsite-websiteinipadakelassesungguhnya.