The efectiveness of using semantic mapping strategy in teaching reading comprehension of narrative text for eighth graders of SMP 1 Trenggalek / Rani Rahagia

Main Author: Rahagia, Rani
Format: Thesis NonPeerReviewed
Terbitan: , 2017
Subjects:
Online Access: http://repository.um.ac.id/10328/
Daftar Isi:
  • ABSTRAKRahagiaRani.2016.EfektivitasPenggunaanStrategiPemetaanSemantikdalamPemahamanMembacadariTeksNarasi(SebuahkasusuntuksiswaKelasVIIISMPNegeri1TrenggalekdiTahunAjaran2015/2016).Skripsi.JurusanSastraInggrisFakultasSastraUniversitasNegeriMalang.PembimbingPertamaDr.MirjamAnugerahwatiM.A.PembimbingKeduaDr.ArwijatiMurdibjonoM.Pd.KataKuncistrategipemetaansemantikmembacateksnarasipenelitianeksperimentalPenelitianinibertujuanuntukmengetahuiefektivitaspenggunaanstrategipemetaansemantikdalampengajaranpemahamanmembacateksnarasidanperbedaansignifikanpadapemahamanmembacateksnarasidalamsatukelassebagaikelaseksperimen.Desainpenelitianiniadalahpenelitianpre-eksperimental.PopulasipenelitianiniadalahsiswakelasVIIISMPN1Trenggalekpadatahunajaran2015/2016.Jumlahkeseluruhansiswaadalah60siswa.DatadiperolehdenganmemberikantesmembacadikelasVIIIAsebagaikelompokeksperimendankelasVIIIBsebagaikelaspercobaan.Penelitianinidimulaidenganmemberikanpre-testtreatmentdanpost-testuntukkelompokeksperimen.Dalampenelitianiniadatigakegiatanutamapre-testtreatmentdanpost-test.Kegiatantersebutdilakukandalamempatpertemuankarenawaktuyangterbatasyangdiberikanolehgurudanmateriyangsudahpernahdijelaskansebelumnyaolehgurumakapenulismemberipre-testmeninjausecarasingkatmaterimenjelaskanstrategidanmemberipost-test.Pre-testdiadakanpadapertemuanpertama.Treatmentdilakukandalampertemuankeduadanketiga.YangterakhiradalahPost-testyangdiadakanuntukmengukurmemahamisiswamembacanarasitekssetelahmendapatkantreatment.Datadaritesdianalisadenganmenggunakanhitunganstatistikuntukmengetahuiperbedaanpemahamansiswadalammembacanarasiteksuntukkelaseksperimen.Dalampre-testskorrata-ratakelaseksperimenadalah5126danrata-rataskorpost-testdarikelaseksperimenadalah76.06.Jadipersentasepeningkatansiswadarikelompokiniadalah3260%.Dapatdisimpulkanbahwaadapeningkatanyangsignifikanantaraskorpre-testdanpost-testdicapaiolehsiswadarikelaseksperimen.Secaraumumhampirsemuasiswamembuatpeningkatandalamprestasimembacamerekadariteksnarasisetelahtreatment.Halinidibuktikanbahwaprestasisiswauntukpost-testlebihtinggidaripre-test.BerdasarkanpenelitianyangdilakukanterbuktibahwapenggunaanstrategipemetaansemantikefektifsebagaistrategiuntukmeningkatkanmembacateksnarasikepadasiswakelasdelapandariSMPN1Trenggalek.