KEKABURAN MAKNA PERIKLANAN DALAM MAIALAH INDONESIA: SATU ANALISIS SEMANTIK DAN PRAGMATIK

Main Author: ', Hermandra
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: Jurnal Bahas , 2013
Online Access: http://ejournal.unri.ac.id/index.php/JB/article/view/1677
http://ejournal.unri.ac.id/index.php/JB/article/view/1677/1652
Daftar Isi:
  • Kaiian ini bertujuan membicarakan masalah kekaburan makna dalam pengiklanan.Untuk mendapatkan makna sebenarnya yang sejaiar dengan pesan yang hendak disampaikan oleh pengiklan, untuk itu teori relevans telah diterapkan sebagai rangkarujukan analisis. Kajian ini menunjukkan bahawa interaksi di antaru semantik danpragmatik adalah perlu. Di dalam penginterpretasian makna, peranan semantik hanya kepada pemetian bentuk-bentuk logik ujaran saja. Dengan kata lain ilmu semantikhanya menampilkan makna harfiah ujarun saia. Ujaran yang mempunyai maksud implisittidak akan berhasil ditatann semantik, batasan ini menyebabkan ilmu pragmaticdipedukan. Untuk mendapatkan interpretasi makna aiamn yang lengkap dan benar makapenulis menyarankan agar kedua ilmu makna ini digabungkan. Pragmatik melalui teorirelevans menekan akan pentingnya konteks, kesan konteks, dan kos proses. Tegasnya,ketiga-tiga faktor ini membuktikan peranan besar dalam usaha untuk mendapatkan makna yang tepat, lengkap, dan sempurna. Kenyataan gabungan kedua ilmu ini berhasil memopang maknaharfiah dan makna iklan yang kabur.Kata Kunci: lklan, Media Cetak, Semantik, dan Pragmatik.