Android Based Jaipong Dance Learning Media Using Multimedia Development Life Cycle

Main Authors: Fatimah, Dini Destiani Siti, Rahayu, Raden Erwin Gunadhi, Jaelani, Malik Dinar
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: ind
Terbitan: Institut Teknologi Garut , 2022
Subjects:
Online Access: https://jurnal.itg.ac.id/index.php/algoritma/article/view/1206
https://jurnal.itg.ac.id/index.php/algoritma/article/view/1206/967
Daftar Isi:
  • The influence of advanced technology is not only felt in the world of work, but also in the learning process, such as the existence of learning media. Learning media is a tool for interacting between educators and students in conducting learning and providing information so that an effective and efficient learning process can be created. With the existence of digital learning media, the learning process becomes more interesting, therefore this research has the goal of making a jaipong dance learning media application with the main content in the application, namely discussing jaipong dance. The methodology applied in making this application is the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) with the stages included in it including concept, design, material collecting, assembly, testing and distribution. The results of the research that has been carried out are in the form of an android-based jaipong dance learning media application that can make the learning process more interesting. So that students who will use this learning media application can be more interested in getting to know the Jaipong dance culture because of the animated video features in the application.
  • Pengaruh dari majunya teknologi tidak hanya di rasakan dalam dunia kerja, akan tetapi dalam proses pembelajaran juga turut terasa pengaruhnya seperti adanya media pembelajaran. Media pembelajaran merupakan alat untuk berinteraksi antara pendidik dengan peserta didik dalam melakukan pembelajaran serta memberikan suatu informasi sehingga dapat terciptanya proses pembelajaran dengan efektif serta efisien. Dengan adanya media pembelajaran yang bersifat digital maka proses pembelajaran jadi lebih menarik, oleh sebab itu penelitian ini mempunyai tujuan yaitu membuat aplikasi media pembelajaran tarian jaipong dengan konten utama dalam aplikasi tersebut yaitu membahas mengenai tarian jaipong. Metodologi yang diterapkan dalam pembutan aplikasi ini yaitu yaitu Multimedia Development Life Cycle (MDLC) dengan tahapan-tahapan yang ada didalamnya meliputi concept, design, material collecting, assembly, testing dan distribution. Hasil dari penelitian yang telah dilakukan ini berupa aplikasi media pembelajaran tari jaipong berbasis android yang dapat membuat proses pembelajaran menjadi lebih menarik. Sehingga siswa yang akan menggunakan aplikasi media pembelajaran ini dapat lebih tertarik dalam mengenal budaya tarian jaipong karena fitur video animasi yang ada didalam aplikasi tersebut.