Interactive Learning Media Introduction to Batik Fabric Making Tools Android based
Main Authors: | Fitriani, Leni, Fatimah, Dini Destiani Siti, Maharani, Larasyla Putriana |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Institut Teknologi Garut
, 2022
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://jurnal.itg.ac.id/index.php/algoritma/article/view/1142 https://jurnal.itg.ac.id/index.php/algoritma/article/view/1142/946 |
Daftar Isi:
- Interactive learning media can be an information technology that can convey new learning techniques using Android devices that aim to increase motivation and interest in learning as well as solutions or problem solvers. This interactive learning media is designed for all people, especially in the general environment as a learning media that is packaged as an android application so that learning is more effective and efficient. Not only providing knowledge and learning, but can give a pleasant impression to users. Learning media has great motor skills because it can transmit new experiences so that the information stored in it can be conveyed and remembered by all users, most of whom have a great desire to understand everything around them, even whatever they have just seen. This interactive learning media aims to provide a clear picture for students about the introduction of batik cloth making tools, increase motivation and interest and can eliminate boredom in learning. This interactive learning media for the introduction of batik cloth making tools uses the Luther-Sutopo version of the MDLC (Multimedia Development Lifecycle) method which has 6 steps, namely concept, design, material collecting, assembly, testing and distribution. This research creates an application that displays interactive learning media for the introduction of batik cloth making tools that can be accessed anywhere.
- Media pembelajaran interaktif dapat menjadi suatu teknologi informasi yang bisa menyampaikan teknik pembelajaran yang baru dengan memakai perangkat android yang bertujuan untuk meningkatkan motivasi dan minat belajar serta sebagai solusi atau pemecah masalah. Media pembelajaran interaktif ini dirancang untuk semua kalangan khususnya di lingkungan umum secara luas sebagai media pembelajaran yang dikemas sebagai aplikasi android agar pembelajaran lebih efektif dan efisien. Tidak hanya memberikan pengetahuan dan pembelajaran, namun dapat memberikan kesan yang menyenangkan bagi para pengguna. Dalam media pembelajaran memiliki keterampilan motorik yang hebat karena dapat mentransmisikan pengalaman baru sehingga informasi yang tersimpan didalamnya dapat tersampainya dan diingat oleh semua pengguna yang sebagian besar memiliki keinginan yang besar memahami segala sesuatu di sekitarnya, bahkan apa pun yang baru saja mereka lihat. Media pembelajaran interaktif ini bertujuan untuk memberikan gambaran yang jelas bagi para pelajar tentang pengenalan alat pembuatan kain batik, meningkatkan motivasi dan minat serta dapat menghilangkan rasa bosan dalam pembelajaran. Media pembelajaran interaktif pengenalan alat pembuatan kain batik ini memakai metode MDLC (Multimedia Development Lifecycle) versi Luther-Sutopo yang memiliki 6 langakah, yaitu concept, design, material collecting, assembly, testing dan distribution. Penelitian ini membuat sebuah aplikasi yang menampilkan media pembelajaran interaktif pengenalan alat pembuatan kain batik yang dapat diakses di mana saja.