Design of Android-Based Interactive Learning Media for Introduction to English for Early Childhood Education (PAUD)
Main Authors: | Fitriani, Leni, Fatimah, Dini Destiani Siti, Novitasari, Sinta |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | ind |
Terbitan: |
Institut Teknologi Garut
, 2022
|
Subjects: | |
Online Access: |
https://jurnal.itg.ac.id/index.php/algoritma/article/view/1140 https://jurnal.itg.ac.id/index.php/algoritma/article/view/1140/944 |
Daftar Isi:
- In the current era, early childhood is more influenced by games on the Android layer than other regional games. Information technology can be an intermediary to be able to provide new experiences on Android devices, namely interactive learning media. the hope of this observation is to make interactive learning media applications to introduce foreign languages especially English for PAUD. The problem faced by teachers who teach in PAUD is that English children can easily be imitated by teachers who are not proficient in English, so learning media applications are needed such as pronunciation of numbers in English with audio, or singing, and to make it easier for teachers in teaching English in an interesting and not boring way to children from an early age. This learning application is designed to overcome the negative impact of smartphone use on children and introduce English from an early age as one of the learning materials. This interactive learning media is designed to help children sharpen their memory and increase their focus on learning services. Apart from providing knowledge and learning, it can also provide entertainment for users or children. This interactive learning media provides a clear picture of English from an early age, helps children master the introduction of English from an early age, and makes it easier for children to learn foreign languages, especially this introduction to English. Please understand at an early age. The design of interactive learning media for the introduction of English follows the MDLC methodology for multimedia development which consists of six stages including concept, design, material documentation, application development, testing, and delivery of the final application results using the Luther-Sutopo version. The prototype or purpose of this application is an interactive learning medium to introduce English to early childhood education.
- Era saat ini, usia dini lebih tepengaruhi dengan game yang terdapat pada layer Android dibandingkan game kedaerahan lainnya. Teknologi informasi dapat menjadi perantara untuk dapat memberikan pengalaman baru pada peranti Android, yaitu media pembelajaran yang interaktif. harapan dari observasi ini adalah untuk membuat aplikasi media pembelajaran interaktif untuk mengenalkan bahasa asing khusunya Bahasa inggris untuk PAUD. Masalah yang dihadapi oleh para guru yang mengajar di PAUD tersebut adalah para anak- anak Bahasa inggris sehingga mudah ditiru oleh guru guru kurang menguasai Bahasa inggris, maka diperlukan aplikasi media pembelajaran seperti pelafalan angka dalam Bahasa iggris dengan audio, atau nyanyian, dan untuk memudahkan guru dalam mengajarkan bahasa inggris dengan menarik dan tidak membosankan kepada anak sejak dini. Aplikasi pembelajaran ini dirancang untuk mengatasi dampak negatif penggunaan smartphone pada anak dan mengenalkan bahasa Inggris sejak dini sebagai salah satu materi pembelajaran. Media pembelajaran interaktif ini dirancang untuk membantu anak menajamkan daya ingat dan meningkatkan fokus mereka pada layanan pembelajaran. Selain memberikan pengetahuan dan pembelajaran, juga dapat memberikan hiburan bagi pengguna atau anak. Media pembelajaran interaktif ini memberikan gambaran yang jelas tentang bahasa Inggris sejak dini, membantu anak menguasai pengenalan bahasa Inggris sejak dini, dan memudahkan anak-anak untuk belajar bahasa asing, terutama pengenalan bahasa Inggris ini. Harap dipahami pada usia dini. Perancangan media pembelajaran interaktif pengenalan bahasa Inggris ini mengikuti metodologi MDLC pengembangan multimedia yang terdiri dari enam tahap meliputi konsep, perancangan, dokumentasi materi, pengembangan aplikasi, pengujian, dan penyampaian hasil akhir aplikasi yang menggunakan versi Luther-Sutopo. Prototype atau tujuan aplikasi ini merupakan media pembelajaran interaktif untuk memperkenalkan bahasa Inggris ke pendidikan anak usia dini.