KORELASI ANTARA KEBIASAAN BELAJAR DENGAN PRESTASI BELAJAR
Main Authors: | Sari, Eka Puspita, Pargito, Pargito, Miswar, Dedy |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
JPG (Jurnal Penelitian Geografi)
, 2013
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPG/article/view/2677 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPG/article/view/2677/1684 |
Daftar Isi:
- This study aims to determine the relationship between the studentsâ€TM study habits and their geography learning achievement at the first year students of MAN Banding Agung.  Research methods used in the study is correlational study with 90 students as the population and then from the sample it was taken 45 students as the sample. In collecting the data the researcher used a test, questionnaires and documentation. Spearman correlation analysis of the data using Spearman Rank or Bron. The results of this study indicate that: There is a  significant positive relationship between studentsâ€TM learning habits and their geography learning achievement at the first year of MAN Banding Agung Oku Selatan, in academic year 2012-2013. This happens because the value obtained is equal as 0.425 between 0.25 to 0.50, so that the level of the relationship is said to be strong enough.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tentang hubungan kebiasaan belajar dengan prestasi belajar Geografi siswa kelas X MAN Banding Agung. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian adalah korelasional dengan populasi 90 siswa yang kemudian diambil sebagai sampel sebanyak 45 siswa. Pengumpulan datanya menggunakan test, angket dan dokumentasi. Analisis datanya menggunakan korelasi Sperman Rank atau spearman Brown. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: Ada hubungan positif erat dan signifikan antara kebiasaan belajar dengan prestasi belajar Geografi siswa kelas X MAN Banding Agung Oku Selatan tahun pelajaran 2012-2013. Hal ini dikarenakan besarnya nilai yang diperoleh yaitu sebesar 0,425 berada antara 0,25–0,50, sehingga tingkat keeratan hubungan dikatakan cukup kuat.Kata kunci: kebiasaan belajar, korelasi, prestasi belajar