PERBEDAAN PRESTASI BELAJAR GEOGRAFI MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DAN JIGSAW

Main Authors: Karomah, Siti Shalihatul, Zulkarnain, Zulkarnain, Miswar, Dedy
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: JPG (Jurnal Penelitian Geografi) , 2013
Online Access: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPG/article/view/2050
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPG/article/view/2050/1220
Daftar Isi:
  • The purpose of this study was to know the differences of geography learning achievement in the students who have high and low pre-ability by using cooperative learning model of STAD and Jigsaw. The method that is used in this study is the experimental method. Object of this study is the student achievement after being taught with STAD and Jigsaw cooperative learning model. Means of data collection that are used are observation techniques and multiple choice tests. Analysis and hypothesis testing are performed by t test. The results of this study are: 1) There is a difference in learning achievement of high pre-ability students after being taught by STAD and Jigsaw model. 2) There is a difference in learning achievement of low pre-ability students after being taught by STAD and Jigsaw model. 3) The achievement of students with high and low pre- ability after being taught by using STAD model is higher than the achievement after being taught by jigsaw model. 4) There are differences increasing in geography study achievement between those who are taught by using STAD and Jigsaw.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan prestasi belajar geografi pada siswa yang memiliki kemampuan awal tinggi dan kemampuan awal rendah yang menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD dan tipe Jigsaw. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode eksperimen. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah teknik observasi, dan tes. Analisa dan uji hipotesis dilakukan dengan uji t. Hasil penelitian ini adalah: 1) Ada perbedaan prestasi belajar siswa berkemampuan awal tinggi yang menggunakan model STAD dan Jigsaw. 2) Ada perbedaan prestasi belajar pada siswa berkemampuan awal rendah yang menggunakan model STAD dan Jigsaw. 3) Prestasi belajar siswa berkemampuan awal tinggi dan rendah yang menggunakan model STAD lebih tinggi dari prestasi belajar yang menggunakan model Jigsaw. 4) Ada perbedaan peningkatan prestasi belajar geografi yang menggunakan model pembelajaran STAD dan Jigsaw.Kata kunci: prestasi belajar, model pembelajaran kooperatif tipe stad dan jigsaw, tes kemampuan awal.