PENINGKATAN HASIL BELAJAR GEOGRAFI MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE SNOWBALL THROWING
Main Authors: | Naelza, Sefti, BS Jaya, Muhammad Thoha, Sri Utami, Rahma Kurnia |
---|---|
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
JPG (Jurnal Penelitian Geografi)
, 2015
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPG/article/view/10247 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPG/article/view/10247/6894 |
Daftar Isi:
- The purpose of this study was to analyze :(1)the difference between pretest of the control class which used conventional learning method, and experimental class which used snowball throwing learning model (2)the difference between the posttest of the control class and the experimental class,(3)the increase of student learning outcomes in the material environment, used snowball throwing learning model. The research method was using quasi experiments. Population was grade IX students IIS in State Senior High School 2 in Kotabumi. Samples ware grade IX IIS1 and XI IIS 2, taken by using Purposive Sampling. The data were analyzed using t-tests and n-gain.The results indicated that: (1)There was no significant differences in pre-test of experimental class and control class(2)There was significant differences in the post-test of experimental class which swas higher than the control class (3) snowball throwing learning model can increase geography learning outcomes in the experimental class was higher than the control class.Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis : (1) perbedaan antara pretes kelas kontrol yang menggunakan pembelajaran konvensional dan kelas eksperimen yang menggunakan model pembelajaran snowball throwing (2) perbedaan antara postes kelas kontrol dengan kelas eksperimen (3) peningkatan hasil belajar siswa pada materi lingkungan hidup menggunkan model pembelajaran snowball throwing. Metode penelitian dengan menggunakan Quasi eksperimen. Populasi adalah siswa kelas IX IIS di SMA Negeri 2 di Kota Bumi. Sampel adalah kelas XII IIS 1 dan XI IIS 2, diambil dengan menggunakan Purposive Sampling. Data dianalisis menggunakan uji t dan n –gain. Hasil penelitian menunjukkan bahwa : (1)Tidak terdapat perbedaan signifikan pretes pada kelas eksperimen dan kelas kontrol (2) Ada perbedaan yang signifikan dalam postes kelas eksperimen lebih tinggi dari kelas kontrol (3) model pembelajaran Snowball Throwing mampu meningkatkan hasil belajar geografi di kelas eksperimen lebih tinggi dari pada kelas kontrol.Kata kunci: hasil belajar, geografi, snowball throwing