HASIL BELAJAR IPS TERPADU MODEL PBL DAN PJBL DENGAN MEMPERHATIKAN MOTIVASI BELAJAR

Main Authors: Khairiah, Miftahul, Rizal, Yon, Rusman, Tedi
Format: Article info application/pdf eJournal
Bahasa: eng
Terbitan: FKIP Unila , 2015
Online Access: http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/view/8842
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/view/8842/5604
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/downloadSuppFile/8842/1077
Daftar Isi:
  • This research aims to determine the student achievement using PBL and PjBL model in improving learning result in IPS Terpadu by considering student’s learning motivation. Based on the results of the research obtained: (1) There is a difference of student’s learning result in IPS Terpadu between the model of PBL and PjBL, (2) There is a difference of student’s learning results in IPS Terpadu for the low motivation’s student and high motivation’s student, (3) Results of IPS Terpadu learning using PBL model is higher than the PjBL at students who have a high learning motivation, (4) Results of IPS Terpadu learning using PjBL model is higher than the PBL at students who have a low learning motivation, (5) There is interaction beetwen PBL and PjBL with student’s learning motivation on IPS Terpadu subject.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perbandingan dan peningkatan hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran PBL dan PjBL dengan memperhatikan motivasi belajar. Berdasarkan hasil analisis data disimpulkan sebagai berikut: (1) Terdapat perbedaan hasil belajar IPS Terpadu siswa yang diajarkan dengan model pembelajaran PBL dan PjBL, (2) Terdapat perbedaan hasil belajar IPS Terpadu bagi siswa yang memiliki motivasi tinggi dan rendah, (3) Hasil belajar IPS Terpadu siswa yang diajarkan dengan model pembelajaran PBL lebih tinggi dibandingkan PjBL pada siswa yang memiliki motivasi belajar tinggi, (4) Hasil belajar IPS Terpadu siswa yang diajarkan dengan model pembelajaran PjBL lebih tinggi dibandingkan PBL pada siswa yang memiliki motivasi belajar rendah, (5) Terdapat interaksi antara model pembelajaran dengan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu. Kata kunci: hasil belajar, motivasi belajar, PBL, PjBL