PERBANDINGAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN METODE INQUIRY DAN DL DENGAN MEMPERHATIKAN MOTIVASI BERPRESTASI
Main Authors: | Pasera, Wingga Eka, Rusman, Tedi, Nurdin, Nurdin |
---|---|
Other Authors: | PENDIDIKAN EKONOMI |
Format: | Article info application/pdf eJournal |
Bahasa: | eng |
Terbitan: |
FKIP Unila
, 2015
|
Online Access: |
http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/view/8139 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/view/8139/4944 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/downloadSuppFile/8139/831 http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JEE/article/downloadSuppFile/8139/832 |
Daftar Isi:
- This study examines the social studies learning outcomes comparison with method Inquiry and Discovery Learning (DL) with regard achievement motivation in studying in class VIII SMP Negeri 1 Banjit. The result of data analyzing showed: (1) there is a difference of students’ result study of social studies using Inquiry methods and DL methods, (2) there is a difference of students’ average result study for the students who have high and low achievement motivation, (3) students’ result study using DL are higher than Inquiry methods for the students who have high achievement motivation in learning, (4) students result study using DL are lower than Inquiry methods for the students who have low achievement motivation in learning, (5) there is an interaction between learning method and students’ achievement motivation to the students’ result study of social studies. Penelitian ini mengkaji tentang perbandingan hasil belajar IPS Terpadu dengan metode Inquiry dan Discovery Learning (DL) dengan memperhatikan motivasi berprestasi kelas VIII SMP Negeri 1 Banjit. Hasil analisis (1) ada perbedaan hasil belajar IPS Terpadu siswa yang pembelajarannya menggunakan metode Inquiry dan DL, (2) ada perbedaan rata-rata hasil belajar siswa yang mempunyai motivasi berprestasi tinggi dan rendah, (3) hasil belajar menggunakan metode DL lebih tinggi dari pada metode inquiry untuk siswa yang mempunyai motivasi berprestasi tinggi, (4) hasil belajar siswa menggunakan metode DL lebih rendah dari pada metode Inquiry untuk siswa yang mempunyai motivasi berprestasi rendah, (5) ada interaksi antara metode pembelajaran dengan motivasi berprestasi siswa terhadap hasil belajar IPS Terpadu. Kata kunci : DL, hasil belajar, inquiry